Leo Babauta: Jak si věřit

Zdravím vás, drazí čtenáři!

Dnes jsem po nějaké době zavítal opět na blog Lea Babauty. Jelikož se mi článek velice líbil, a na české verzi zenhabits ještě tento článek není, tak jsem se rozhodl jej pro Vás přeložit.


Ještě před nějakou dobou byla nedůvěra v sebe sama tím největším faktorem v mém životě.

Neměl jsem ideální kariéru, ani jsem nezačal své vlastní podnikání, protože jsem si myslel, že na to nemám. Nedokázal jsem si osvojit žádné návyky, protože jsem nevěřil ve svou disciplínu. Styděl jsem se před ženami, těžko jsem si dělal nové přátele, nedokázal jsem se uplatnit na pracovišti. Nedokázal jsem překonat svou komfortní zónu.

Vše kvůli tomu, že jsem nevěřil tomu, že bych to mohl dokázat.

Ačkoli ani teď jsem se úplně nezbavil pochybnosti o sobě, můžu upřímně povědět, že si věřím jako nikdy předtím. Neznamená to, že si myslím, že už nebudu chybovat, či něco nevzdám… To přijde. Pravděpodobně ještě nesčetněkrát.

A to je v pořádku.

Trikem je, že jsem se naučil, že je naprosto v pohodě něco zkusit a neuspět, vyzkoušet něco a nebýt v tom dokonalý, vytvořit něco a nechat lidi, aby to hodnotili.

Neúspěch, nedokonalost, chyby, lidé s vámi nesouhlasící, nebýt úplně uznáván: to nejsou negativní věci. Jsou naopak pozitivní.

Jak může být neúspěch pozitivní? Jde o to, že je to jediná cesta, jak se něco doopravdy naučit. Například: můžeš si číst knížku o matematice, ale dokud to nezkusíš a nepokazíš příklad, tak nikdy neuvidíš, kde jsou tvé mezery. Nejlepší cestou, jak se něco naučit je trošičku studovat a poté to zkoušet, napsat si cvičný test, udělat chyby a díky nim se naučit zas o trochu víc.

Jak mohou být chyby pozitivní? Chyby jsou malé kousky zpětné vazby, která je nezbytná k růstu a učení.

Jak může být pozitivní to, že jste odmítnuti? Znamená to,  že rostu mimo veřejně přijímatelné oblasti. Nejlepší lidé v historii nebyli veřejností přijímáni: řečníci pravdy jako například Socratés, Ježíš, Gandhi, Proundhon a Bakunin, Martin Luther King Jr., zastánce práv zvířat Peter Singer, aktivisté za ženská práva, odpůrci trestů smrti a mnozí další.

Tyto věci, kterých se bojíme – tyto věci jsou vlastně nutností. Potřebujeme se naučit vidět to z tohoto pohledu, zahrnout je do svého života a nechat strach jít.

Když se v tomto staneme lepšími – a že to vezme hodně práce – můžeme začít s odhazováním věcí, jež nás táhnou zpět.

Co je třeba procvičovat:

  • Překonávání své komfortní zóny – dělat tedy věci, které jsou vám nepříjemné.
  • Vyjít ven a být v pohodě s tím, že nevíš, zda tě lidé budou akceptovat a souhlasit s tebou.
  • Naučit se neposlouchat negativní hlasy z tvého nitra, jež tě častokrát drží zpět.
  • Držet se věcí trochu víc a naučit se důvěřovat si.
  • Jít vstříc neznámým situacím a učit se tím a být s tím zadobře.
  • Učit se skrze opakování a vědět, že je v pohodě neuspět, že může být dobře, že něco nevyjde.
  • Učit se skrze experimentování o tom, že jsi silnější, než si myslíš, že jsi schopnější dělat něco, co ti nejprve způsobuje nepříjemnosti.

A právě v tomto cvičení nalezneš sám sebe. A objevíš, že jsi úžasnější, než si dokážeš představit.


Doufám, že se Vám článek líbí

Patrik

 

4 Comments

Zanechat Odpověď

