Důležitost vzorů a pomíjivost idolů

Zdravím Vás!

Velice často mě ty nejlepší nápady přistihnou, když se projíždím krajinou a kochám se přírodou… A tentokrát tomu nebylo jinak. Zatímco jsem jel po polní cestě mezi klasy kukuřice, přemýšlel jsem, jaký že je vlastně rozdíl mezi pojmem vzor idol

Idol je zbožňovaná osoba, která se častokrát stává naší modlou. Máme ji hrozně rádi, vždy nás zajímají jakékoli novinky ohledně ní. Takovým idolem se stávají hlavně zpěváci, herci, sportovci a povětšinou další osoby, které se pohybují ve vodách šoubyznysu nebo jsou jakkoliv jinak mediálně propagováni…

Mýt svůj idol není na škodu, jelikož taková osoba nás většinou pobaví či zabaví. Máme ji rádi, protože je něčím, čím my většinou nejsme. Když se objeví někdo, kdo tuto osobu nemá rád, hned ji začneme bránit, aniž bychom ji osobně znali… To je ono, svého idola neznáme. Je to osoba pro nás dobře skrze média známá, přesto však o ní nevíme nic.

Osobně mám své idoly. Například takový Charlie Sheen, jehož seriál Dva a půl chlapa zbožňuji. Postava, kterou hraje mě vždy pobaví. Dále třeba takový automobilový závodník Sebastian Loeb. Kdykoli se na webech o autech či v motoristickém časopisu něco o něm objeví, hned to čtu, ať se děje, co se děje. Fascinuje mě, jak skvělý rally jezdec to je a jeho všestrannost ve světě automobilových sportů je prostě úžasná. Ačkoli mám oba dva rád, nemohu říci, že by právě oni byly mými vzory…

Vzor je totiž osoba, kterou se snažíme napodobit. Vzor je osoba, podle které se snažíme jednat a dosáhnout tak stejných či podobných cílů, jakých dosáhla ona. Síla a důležitost těchto osob, našich učitelů a průvodců je nedocenitelná.

Jako děti máme vzorů spoustu, a to ať se jedná o rodiče, zpěváky či postavy v našich oblíbených pořadech. Toužíme se stát jimi, toužíme být stejně skvělými sportovci, hodláme změnit svět stejně jako naše filmová postava či nespustíme oči z rodičů, jež nás fascinují. Snažíme se své vzory napodobit, dělat to stejné, co udělali oni. Možná se nám nedaří, ale nám to nevadí. Jdeme znovu a zkusíme to trochu jinak, dokud se nám to nepodaří, nebo dokud nás rodiče nezastaví s větou, že toto dělat nesmíme, že si ublížíme, či že to nemá smysl…

Jsou však i rodiče, kteří vidí naši snahu – náš cíl a pozorují nás. Pozorují a občas jemně zasáhnou, například nám koupí nějaký hudební nástroj, zapíšou nás do kroužku či nám dodají pár doporučení z vlastních zkušeností.

… jenže jakožto odrostlí, jakožto dospělí zapomínáme na sílu vzorů. Už v nás není druhý hokejista Gretzky, další tanečník jakým byl John Travolta nebo náš otec, kterého se snažíme za každou cenu napodobovat v tom, jaký je, či jaký nám připadá.

Když jsem byl malý, tak v televizi běžel seriál Chameleon (Pretender), kde hlavní postava – Jarod byl génius, který byl do třiceti let držen v centru, kde jeho génia zneužívali. On však jednoho dne utekl a prchal tak před svými pronásledovateli. Svého génia používal na své cestě k tomu, aby pomáhal lidem a zároveň zjistil, co se stalo s jeho mrtvými rodiči, co se stalo s jeho rodinou… Tento seriál jsem doslova hltal a snažil se být jako on. Stále jsem něco nového zkoušel a snažil se v tom být skvělý. Jenže roky uplynuly a na seriál jsem zapomněl.

Od dětství jsem tedy najednou začal stagnovat. Měl jsem své idoly, ale žádný vzor… Až před dvěma roky se to změnilo. Objevil jsem blog muže, který se rozhodl změnit svůj „zbytečný a zadlužený“ život a tvrdě si za tím šel. Šel krůček za krůčkem a vytrval. Tento muž – Leo Babauta se stal mým vzorem a stále jím je. Snažím se být jako on, začal jsem stejně jako on psát blog, psát příběhy, běhat… Opět jsem našel tu dětskou sílu, svůj vzor.

A jaký je Váš vzor? Kdo vás inspiruje?


S přáním silných vzorů

Patrik

13 Comments

  1. Můj idol je zpěvačka Florence Welch, frontmanka kapely Florence + The Machine. Ona je opravdu úžasná, zbožňuju ji a její hlas, jsem její strašná fanynka, ale rozhodně to není můj vzor – hlavně proto, že já opravdu nemám talent na zpěv. I když si její písničky zpívám, když kolem mě nikdo není.
    A kdo teda můj vzor je? Já ani nevím. Možná jedna moje známá, na které obdivuju hlavně její povahu, snažím se být v některých věcech stejná jako ona.

    Odpovědět

  2. Ja keďže blogujem a milujem módu, mojimi idolmi sú 2 najslávnejšie blogerky, Kenza Zoiten a Kristina Bazan. 🙂
    btw, nevies ako by sa to dlo urobit s tymi komentarmi? ak si vypnem google + komentare, da sa to nastavit tak, aby mi nezmmizli? 🙂

    Odpovědět

  3. Jsem asi dost netypická důchodkyně. A hledám taky tak nějak podobnou důchodkyni. Znám pár zajímavých ženiček a všechny dohromady mě učí. Hledám ale dál. Usedlá utláplá puťka není mým vzorem a vůbec už ne idolem. Jde to žít jak žiju, ale pro některé je to k nepochopení 😉

    Odpovědět

Zanechat Odpověď

