Leo Babauta: Co dělám, když se mi nedaří

Já osobně zažívám více neúspěchů, než by sis dokázal představit. A to i přesto, že jsem napsal knihy o tom, jak si osvojit návyky, jak být spokojen sám se sebou, jak být minimalistou a tak dá.

Kolikrát totiž neuspěji právě v těchto bodech, a to se pak cítím příšerně, stejně jako kdokoli jiný.

Najednou se cítím být na dně, obviňuji se, snažím se na to nemyslet… Nejraději bych se někam ukryl.

Neúspěch v životě je opravdu děs.

A pak… Pak se opět zvednu a zkusím to znova.

Nedaří se mi udržovat mé zdravé návyky, například zdravý jídelníček, ale zkouším to stále znova. Právě v těchto dnech jsem na dobré cestě navyknout si na svůj cvičební plán… ale těch neúspěchů co bylo, těch momentů, kdy jsem začínal znovu.

Co se mé nové knihy týče, pokusů na její sepsání byla spousta. Vždy jsem však vše smazal a začal znova, jelikož mi to tak nepřišlo správně napsané. A teď? Teď jsem na dobré cestě ji dokončit.

Nedaří se mi být sám se sebou spokojený. Ale nevzdávám se.

Nedaří se mi být dobrým tátou, ale pokračuji a snažím se… a častokrát uspěji.

Když se snažím stále znova, najednou se zadaří.

Takže co je tajemství? Vlastně žádné není. Jde jen o to snažit se stále dokola.

Každopádně zde je pár bodů, které fungují:

1. Naučil jsem se přizpůsobovat své myšlení. Když se snažíš zuby nehty držet plánu nebo dosáhnout předem určeného cíle a věci se nevyvedou tak, jak si přeješ, začneš se cítit špatně a vykolejíš. Pokud však máš flexibilní myšlení a myslíš, „Možná se nebudu úplně držet plánu, ale to je v pohodě, protože věci se prostě mění“, tak ničemu nevadí, že vykolejíš. Neexistuje totiž jedna jediná cesta, kterou by jsi musel jít.

2. Zjistil jsem, že každý pokus je o učení se. Když totiž neuspěješ, je to vlastně dobrá zpráva. Před neúspěchem si myslíš, že to nějak půjde, ale když se myšlenka střetne s reálným světem tak zjistíš, že to tak nepůjde. To znamená, že nyní už víš něco, co jsi před tím nevěděl. To je skvělé. Nyní totiž můžeš upravit svůj plán, vymyslet něco nového, zkusit novou metodu. Uč se.

3. Požádej o pomoc.  Když se mi v něčem nedaří vím, že bych to mohl vzdát. Ale to nebývá ta nejjednodušší cesta, jak z toho vybruslit, takže se obrátím na svoji ženu, kamarády či na jiné osoby, kterým věřím, a požádám je o pomoc. Oni mi mohou nabídnout jednoduchou, zřejmou jak-to-že-jsem-to-neviděl radu, jež jsem potřeboval, nebo úžasný tip. Ať už se stane cokoli, moji přátelé a rodina mě podrží.

4. Odpočiň si. Když se mi nedaří, častokrát jen moje mysl či tělo potřebuje pauzu od disciplíny. Takže si dám den či dva pauzu, nebo týden, nebo klidně i víc. Není nikde určeno, jak velký odpočinek má být, takže se řídím pocity. Jsou určité věci, kdy je pauza dlouhá i měsíc nebo dva, to se totiž prvně musím něco naučit.

5. Připomínej si, proč je to tak důležité. Je jednoduché něco vzdát. Ale vzdát něco znamená, že přicházíš o něco důležitého, například se vzdáváš možnosti někomu pomoci, takže pokud můj důvod něco dělat není sobecký, tak se moje síla obnoví. Znovu si připomenout důvody je dost velká motivace na to abych začal znova, hlavně když dělám něco užitečného, například něco pro mé děti.

Zjistil jsem, že jsem daleko od dokonalosti, a že mé provinilé pocity kdesi uvnitř jsou stejné jako kohokoliv jiného. Vy všichni jste jako já, tam kdesi uvnitř, a zatímco sdílíme naše neúspěchy žít lépe, sdílíme i naši sílu být schopný začít znova.

Takže co takhle to zkusit znovu?

Leo Babauta / www.zehabits.net

4 Comments

  1. Ne každý den je neděle. Je třeba si uvědomit, že i neúspěchy jsou součástí budoucích úspěchů. Hlavně nezůstat ležet a vždy se nějak zvednout.

    Odpovědět

  2. Zkvalitňuješ svůj život a žádné učení se novému není bez kiksů. Pokud je nové předsevzetí náročné, změň směr svýho úsilí a zkus něco jinýho. Hlavně si nedávej moc úkolů a nepiš si je a nesleduj moc pečlivě, aby ti to nekazilo náladu. Nejsme roboti.
    A hlavně – nezačínej líčení svých drobných neúspěchů slovíčkem „NE“! Jsi mlaďoch, všímavý, zvídavý, někdy i dost náročný na sebe. Někdy vypni a jen se slastně povaluj. Hlavně pamatuj na to ne NE! Hezký víkend, konečně se objevilo sluníčko a hned je lepší náladáááááá!!!!!! ☺

    Odpovědět

    1. Jo, lepší nálada díky sluníčku je 🙂 Osobně teď pracuji na prvním dílu maturitních otázek z ekonomiky… Máte pravdu, že jsem na sebe náročný… Mohl bych trochu zvolnit. Taktéž přeji krásný zbytek neděle 😉

      Odpovědět

Zanechat Odpověď

