Nuda? Nasaďte si rukavice na nohy!

Znáte také ten pocit, když je život nuda?

Den si krásně a pozvolna plyne, týdny utíkají a měsíce přímo pádí. Často totiž upadneme do jednotvárnosti, kdy je jeden den jako druhý, máme problém si rychle rozpomenout co že jsme vlastně, například v pondělí, dělali.

Já sám do jednotvárnosti upadám taky.

Ono to přeci se školou (prací) ani nemůže být jinak, řekl bych možná na svou obranu. Když si totiž vzpomenu na prvák (tři roky zpět), vypadal můj den asi takto:

  • budíček kolem půl sedmé, snídaně a cesta do školy
  • škola do půl třetí
  • cesta na intr, kde jsem si sedl k počítači
  • před sedmou večeře
  • večer strávený sledováním filmů

Řeknu Vám, že bych takovýto den nepřál ani nepříteli. Vůbec jsem neměl představu o čase, den byl nekonečný a přesto čas plynul jako bystřina v horách. Ze života jsem neměl prakticky nic – já jsem nežil, jen jsem přežíval.

Ano, i dnes občas strávím den se zkřiveným obličejem a sledováním dokumentů pozdě do noci.

Každopádně se hodně věcí změnilo. Nemůžu sice změnit stereotyp, který mi nastavuje škola – můžu však využít veškerý ostatní čas. Proto například poslední dobou vyhledávám různé přednášky, koncerty, workshopy a jiné akce. Člověk by se divil, kolik toho může zažít či se dozvědět – a přesto zdarma (smích) – stačí hledat.

Život v jednotvárnosti je mučivý, trýznivý a trhá ducha. A pokud existuje někdo, komu toto vyhovuje, zřejmě už byl jeho vnitřní duch zlomen.

Pokud si tedy občas přejete, aby Váš život nebyl stále tak stejný, mám pro Vás pár tipů, jak si den trochu zpestřit. Zde jsou:

  1. Nechoďte vyšlapanými cestičkami! Také jste si už našli cestu do práce, do školy či do obchodu, kterou používáte vždy a kterou znáte snad i lépe než svoji postel? Zkuste někdy tuto trasu změnit. Pro ty z Vás, kdo jste z města to pravděpodobně bude hračka. Pokud totiž nemáte možnost vzít si jiný autobus či tramvaj, stále můžete různě střídat městské ulice a uličky. Pokud však žijete na vesnici, stojí před Vámi výzva – chytnete se jí?
  2. Nekupujte stále to stejné mléko! Často my lidé máme tendenci se držet zaručených věcí, zaručených myšlenek a postupů… Někdo chodí nakupovat boty do svého oblíbeného obchodu, jiný vždy koupí jedno a to samé mléko a někdo úplně jiný má zase svoji oblíbenou barvu svetru. Proč ale nezkusíme něco nového, něco jiného? Vždy mě totiž rozesměje, když mě o kvalitě výrobku přesvědčuje někdo, kdo v životě nezkusil nic jiného. Mám rád, když mohu ozkoušet mnohé a pak si vybrat. Život není nekonečný a je tedy škoda zůstat v jedné koleji, když jich existuje tolik.
  3. Říkejte ANO! Neexistuje snad jednodušší cesta, jak zažít něco nového, než přijímat nabídky od okolí, nabídky od života, které jsou nám podávány téměř na zlatém podnose. Ano, možná budete muset trochu změnit svůj přístup k věcem a něco omrzet, ale povím Vám, že to stojí za to! Od té doby, co ANO používám častěji, žiji aktivněji. Díky tomu, že jsem začal více říkat ano, jsem se dostal na různé akce – ať už na koncert electroswingu, workshop o prokrastinaci či prezentaci fyzického básnictví. Je to jednoduchý recept: Vy + ANO = více zážitků = méně jednotvárnosti a pocitu nudy.
  4. Pusťte se do toho, co už dlouho odkládáte! Schválně se zamyslete. Každý totiž ve svém srdci po něčem toužíme, ale hledáme různé výmluvy, proč se do toho nemůžeme pustit. Třeba já toužím jít a opět tancovat klasické tance. Už jsem byl rozhodnut se přihlásit do lekcí a koupit si tedy nový oblek, ale v poslední chvíli jsem cuknul. Nyní si to docela vyčítám. Každopádně se mi nabídla možnost jít si zatancovat na jednu akci s kamarádkou. A zda půjdu? ANO! Jen tedy musím dát oblek do čistírny a přežít to, že je menší, než by měl být (smích)… Odpovězte si taky: Je něco, co odkládáte?
  5. Předkládejte před sebe výzvy! Nemusíte rovnou na sebe každé ráno pouštět studenou sprchu či každý druhý večer oběhnout vesnici (to druhé jmenované nedělám, ale nápad to zas tak špatný není, že?) Každopádně je dobré si před sebe postavit cíl, postavit si zeď, kterou se budete snažit přelézt. A když se Vám to nepovede, nelamte si hlavu. Zkuste to znovu, jinak a lépe. Není totiž hanba něco pokazit, je hanba se do ničeho nepustit.
  6. Zkuste vynechat svůj rituál. Sledujete pravidelně večerní seriály? Chodíte spát přesně v deset? Nebo každé ráno máte svoji kávičku? Rituály totiž, dle mě, často člověka svazují. Chápu lidi s rituálem, mají svůj zvyk a svou jistotu. Všeho moc však škodí – a to i rituálů. Mít pravidelný návyk je dobré, ale stát si stůj co stůj za svým rituálem mi přijde už moc. Člověk by se měl rozhodovat sám za sebe, a ne nechat rituál, aby mu určoval pravidla. Představte si, že člověku, který každý večer sleduje půl hodiny seriál, najednou jeho pravidelnou zábavu zruší… Jak to asi ponese?

Jsem rád, že jste si tento článek přečetli až do konce. Doufám, že Vás alespoň jeden z výše zmíněných bodů oslovil.

Držím Vám palce v bourání jednotvárnosti žití, jelikož pro mě není snad nic horšího, než každodenní jednotvárnost. Je děsivé se zamyslet nad několika posledními dny a zjistit, že si nic nepamatujete, že vám část Vašeho života splývá v jeden šedivý chuchvalec.

onepatas

11 Comments

  1. Patriku, skvostný článek. Ještě zvaž, jestli bys nemohl studia převekslovat na psychologa. Ty budíš a rozebíráš lidi, rozvíjíš je. Mě zrovna. A to jsem si myslela, že už mám svůj život nalajnovaný. Nemám! Začala jsem chodit na kurs počítačové dovednosti a ono to jde! Sice nestíhám sousedě loupat ořechy, ale jen čumím, co jsem s počítačem (programy, dovednostmi na NB) ještě ani netušila, nezahlídla, nenaučila. A tvý dnešní nabídky. Jedna lepší jak druhá! Jsi pro mě zdrojem inovace mýho novýho života. Takovej mlaďoch. Když může být „lektorem“ takový mlaďoch, může se inovovat i stará bába. Díky a přeju ti svěží hledající a nabádající mysl a krásný podzim k žití
    P. S.: Jen ještě vymysli a dej sem hodně pěkných „vyjádření schopných“ smajlů. Kdo má pořád hledat, jaký ukutit, aby vypověděl, jak na mě tvý psaný působí. Dnes je to na 1*****!

    Odpovědět

    1. Máte pravdu, psychologie mě docela zajímá. Budu to brát jako jednu z možností, jak se zaměřím na vysoké škole 🙂

      Gratuluji Vám ke kurzu počítačových dovedností. Už se těším, až se pochlubíte na svém blogu, co nového umíte 😉 (nebo mi snad takový článek unikl?)

      Odpovědět

  2. Já ale jiný mléko nechci :-// 😦 😀
    A cestičku do obchodu…náhodou mám dvě – budto po chdníku nebo po trávě..podle počasí ne ? 😀 Ikdyž je pravda že v zimě su hubu rozbít můžu kdekoliv. 😀 🙂

    Odpovědět

  3. Tak teda nepřála bych Ti potkat mě ráno bez kávy. A už vůbec ne, kdybych si ji nedala, protože jsem si to u Tebe přečetla na blogu! 😀

    A přidávám se k ostatním, článek se mě moc líbil, je tam spousta inspirativního, je důležité zkoušet, měnit a občas říct ano (i když mi celý ten odstavec připomněl film s J. Carreym :D)

    Odpovědět

    1. Já vím! Právě tento film mě také nakopnul, abych přestal lidem říkat, jak moc nemám čas a jak moc nemůžu 😀 Nedávno jsem ho zde doporučoval ke shlédnutí 🙂

      Odpovědět

  4. Veľmi zaujímavý článok. Práve teraz trošku prechádzam jednotvárnym obdobím. Jediné výbočky z môjho nudného života sú výlety zo školy a občasné víkendové prechádzky s kamarátmi. Ale okrem toho vždy rutinne prechádzam týždňami a zrazu si uvedomím, že prešlo niekoľko mesiacov..

    Odpovědět

  5. Vím, opakuji se, ale opět skvělý článek 🙂
    Nejvíce mě zaujal tip číslo jedna, ani nevím proč, vzpomněla jsem si na cestu, kterou chodím už od mala. Ano, chtělo by to možná změnu, každopádně v této cestě, i když každodenní, jsou skryty vzpomínky, na které není radno zapomínat. 🙂
    Pokaždé, když čtu tvé články, musím se pousmát, protože ty jsi pro mě skvělý blogař, možná je to jediné co čtu a že to čtu ráda 🙂
    Vyzařuje totiž z tebe radost, odhodlanost a to je v životě to nejlepší, protože lidé jako ty, kteří si dokáží užívat života, jsou opravdu výjimečný 🙂

    P.S: Co tam dělá zase informace o studené sprše? 😀

    Odpovědět

Zanechat Odpověď

