Leo Babauta: 7 pravidel pro jednodušší život

Každý den je plný rozhodování.

Proč bychom ale měli tolik myslet na to, co budeme jíst, co si na sebe oblečeme, jak budeme cvičit a tak dále, když tyto věci děláme každý jeden den?

Právě proto jsem se rozhodl vytvořit si pro sebe pár pravidel, které mi zjednoduší život. Tato pravidla nejsou pevně daná. Moje pravidla se pomalu mění podle toho, na čem pracuji a kde zrovna jsem.

Zde je sedm z nich, které jsem v poslední době používal.

1/ Každý pátek vyčistím svou emailovou schránku. Snažím se, abych ve své schránce měl okolo 5 až 10 zpráv (kromě týdnů, kdy cestuji). Často se mi totiž stává, že na některé zprávy nechci odpovědět, nebo mám tolik malých úkolů, které potřebuji udělat, že si pro odepsání na emaily nenacházím čas. A tak zprávy ve schránce vždy narůstaly a mě psychicky deptaly. Proto jsem se rozhodl vždy v pátek vyčistit příchozí zprávy. Jen co schránku pročistím, tak jako na potvoru, hned dorazí zprávy nové – a to nevadí… Nepotřebuji mít schránku prázdnou stále, stačí jednou týdně na malý okamžik.

2/ Každý víkend pročistím doporučené články. Velice rád čtu dlouhé články, ale právě u této činnosti dokážu strávit hodiny. Proto jsem si vytvořil návyk, kdy články čtu až když mám čas (například ve frontě na vlak). Právě toto způsobuje, že na mě třeba čeká 10 až 20 doporučených článků, které pak už nestíhám všechny číst. Uvědomil jsem si, že i když články nechám „ve frontě“ na přečtení, stejně je už nikdy nestihnu přečíst. Právě proto vždy na konci víkendu smažu veškeré články, které jsem přečíst nestihl (avšak vždy si jeden či dva nechám).

3/ Nejdůležitější úkoly dělám prvně. Email, online čtení, sociální média a tak dále… Tyto aktivity dokáží sníst veškerý čas, pokud jim to dovolíš. Ujisti se tedy, že se nejprve pustíš do toho nejdůležitějšího. Pro mě to nejdůležitější je meditace a psaní, následované čtením… teprve potom se pustím do emailů či jiných méně důležitých aktivit.

4/ Oblékejte se stále stejně. Mám hrstku oblečení, které si oblékám: šedé či černé tričko a rifle (nebo kraťasy, jsem-li doma). Můžu kombinovat jakékoli tričko s riflemi či kraťasy, takže nemusím přemýšlet nad tím, co si vzít na sebe. Poznámka: Také o své vlasy se nemusím starat, když každý týden vezmu do rukou žiletku. Každopádně toto pravidlo není pro každého.

5/ Každý den jez to samé. Upřímně, dlouhou dobu jsem si jídlo vychutnával, chodil jsem do restaurací či si vařil složitá jídla. Jenže tento styl života nebyl špatný jen pro moji váhu, bral mi i spoustu energie a času. Restaurace jsem tudíž nechal jen pro speciální události a začal jsem denně připravovat ta samá jídla. Tento styl samozřejmě není pro každého, to vím. Jsem vegan a čas od času svůj jídelníček měním, či si předkládám různé výzvy. Sladké si ale také dám, ačkoli jen u speciálních příležitostí. Jídla si vařím ve větším a jím je pak po tři až čtyři dny.

6/  Určete si limity. Existují věci, které si doopravdy užívám, ale když jich je příliš, tak už to prostě není ono. Například: omezil jsem online čtení na dva 30 minutové intervaly během dne, nedávno jsem se omezil na jednu skleničku červeného vína za večer, půlku šálku kávy po ránu a na dvě sladkosti za víkend. Toto se samozřejmě může časem změnit, ale právě teď to funguje perfektně. Své libůstky si užívám, ale nepřeženu to.

7/ Zacházejte s aktivitami jako posvátným rituálem. Toto je pravidlo, na které zapomínám nejčastěji, ale zlepšuji se. Mám takovou ideu: každá jednotlivá věc, kterou děláme, by měla být vzpomínkou – měla by být cestou k něčemu důležitějšímu… nebo by se mohla vyzdvihnout k něčemu posvátnému, jako například provádění rituálu. Umývání rukou? Zastav se na chvíli a uvědom si, jaký zázrak tento okamžik je (spousta lidí nemá vodu pro základní hygienu), nadechni se a zaměř se na tento ruky-umývající rituál. Nádobí umývej stejně: každý hrnek je zázrakem, každá kapka vody je šperk, který si zaslouží pozornost. Toto uplatňuj v každé aktivitě: psaní, odepisování na email, poslouchání přátel, hraní si s dětmi, sprchování se, procházky parkem, placení účtů… Hoden plné pozornosti, hoden radosti i ocenění.

Upřímně, zapomínám řídit se těmito pravidly, ale když si na ně vzpomenu a činím dle nich, věci jsou najednou lehčí. A tak usiluji o to, abych se stále rozpomínal.


Tento článek Lea Babauty, který jsem volně přeložil, se mi velice líbí. Těší mě, že některé z bodů už následuji teď, a cítím krásné mrazení na zádech z cesty, která mě ještě čeká.

Moje stravovací návyky ještě čeká dlouhá cesta, ta nyní však počká. Důležitější je pro mě naučit se ty nejdůležitější věci dělat prvně a emaily, sociální sítě a čtení článků si nechat až na později…

Co vy, mátě nějaká svá pravidla?

onepatas

7 Comments

  1. Maily pravidelně promazávám, nemám ráda příliš mnoho čekacích mailů. Taky mne to stresuje. Úkoly dělávám naopak – nejdříve ty, které jsou v mžiku hotové a čeká mne pak už jen jeden. Oblékat se nemohu stejně, v mé práci musím dbát na image a tím je i oblečení. Jíst to samé – s tím nesouhlasím – tělo si řekne, co mu chybí. Limity si určuji ráda, často je to nezbytné.

    Odpovědět

    1. Tento článek sepsal (v angličtině) sám Leo… Sice nesouhlasím úplně se vším, co píše, ale přesto mi přišlo užitečné přeložit to… Je tam toho hodně k zamyšlení 🙂

      Odpovědět

  2. Skvělých sedm pravidel. No Tu emailovou schránku bych asi měla promazávat Stále mi tak chodí takový ti divně podezřelé. A ty limity, je dobrý nápad 😉

    Odpovědět

  3. Rady s organizací času jsou super! Kéž by je tak člověk uměl dokonale využívat 🙂

    Mám výhrady vlastně jen ke dvou bodům, asi protože jsem člověk co miluje změny a různorodost a nedokáže si vychutnávat ten stejný salát každý den po ránu.. A když už jsem přes ty vztahy, tak absolutně nedoporučuju se oblékat stále stejně 🙂 Je to to nejhorší co pro Váš vztah můžete udělat (a to by si LEO měl/a uvědomit 🙂 ). Samozřejmě výběr oblečení nás nesmí dostávat pod tlak (to tím asi autor článku myslel), ale je potřeba se pořád líbit a mít pořád něco nového – a to platí pro obě strany 🙂

    Odpovědět

    1. Souhlasím. Leo je extrémní minimalista. Každopádně když mu to vyhovuje a jeho žena nemá problém, tak ho chápu. Osobně bych neměl problém s tím mít třeba dvě barvy trička po dvou kusech, k tomu nějaké ty dva kusy kalhot… a též bych byl spokojený 🙂

      Odpovědět

  4. Pod tvým vlivem mažu uložené odkazy na liště – každý den některé. Ty, které jsou hodné uložení, uložím do složek v NB a z lišty smažu. Jde to docela rychle a mám radost, že mi tam nezahnívají. Buď jsou platné a najdu je kam patří, nebo už nejsou a smažu je. Je to docela zábavné, jak se mi postupně krátí rozbalená řada odkazů. Tvoje články jsem taky mohutně pokrátila: došlo mi, že stačí jeden odkaz na tvůj blog a najdu si tam, co jsi psal. A to je jen jedna aktivita – taky jsi o ní mluvil. Jsou i další, ale to bych musela přemýšlet, co jsem podle tebe podnikla dřív

    Odpovědět

    1. Já jsem šťastný, že můj prohlížeč (Opera) má na domovské stránce jakési dlaždice, kdy každá z nich je jedna moje oblíbená stránka, tudíž mám vše pod palcem 😀 A co se týče mého blogu – uvažuji nad tím, že vytvořím odkaz, kde budou přehledně vypsány pod sebou veškeré mé články, aby člověk mohl rychle dohledat vše, co touží 😉

      Odpovědět

Zanechat Odpověď

