V:02 V jeden moment jediná činnost

Tato výzva pro mě byla (a vlastně stále je) oříškem…

Nenechat se rozptylovat a věnovat se jedinému úkolu, jediné činnosti je skoro nemožný úkol.

Každopádně,

… bojoval jsem statečně a získal několik poznatků:

1/ Není dobré spojovat tvoření a komunikování. Během týdne jsem se snažil, abych při zpracovávání maturitních otázek nezapnul Skype či Facebook… A rozdíl byl ihned znát. Najednou jsem se mohl soustředit, jelikož mě nerušila stále nová upozornění o příchozích zprávách. Avšak sladkému vábení sociálních sítí jsem po nějaké době stejně podlehl. Musím ještě hódně trénovat, abych dokázal tato nutkání ovládat a dokázat se soustředit.

2/ Není nad zvuky přírody. Častokrát je důvodem mé nesoustředěnosti hudba. Tento týden jsem si žádnou svou oblíbenou píseň nepustil ani jednou. Místo toho jsem si na Spotify (skvělý program pro poslouchání písniček zdarma) našel zvuky přírody. U tvoření tak poslouchám vodopády, oceán či příjemný déšť. Tyto zvuky jsou naprosto přirozené a pomáhají mi v soustředění, jelikož překryjí okolní hluk (zvuky z ulice, televizi v obýváku) a já se tak mohu věnovat jen a jen tomu, čemu chci.

3/ Zjednodušujme. Mít otevřeno několik nesouvisejících záložek či dokonce programů je sebevražda, a já si to konečně uvědomil. Aby se člověk soustředil, měl by mít na očích jen to, co doopravdy potřebuje. Osobně mám při psaní tohoto článku puštěnou jedinou záložku v prohlížeči a příjemné zvuky přírody. Rád bych nadále své okolí zjednodušoval, abych se mohl lépe soustředit – své poznatky určitě sepíšu v některém z dalších článků.

4/ Užívejme si chvíle na maximum. Jediné, co v životě doopravdy máme je přítomnost, a proto bychom si ji měli vychutnávat, ať už je jakákoli. Proč se tedy nesoustředit na vše co děláme? Osobně jsem třeba přestal při večeři sledovat televizi a najednou zjišťuji, jak krásné je večeřet. Při čtení trénuji ignorování okolí a najednou se dokážu více vcítit do příběhu. Je těžké si užívat život, když se neumíme soustředit. A je těžké se soustředit, když si nedokážeme užívat přítomnost.

5/ Nadechněme se a zpomalme. Když se člověk zhluboka nadechne, je pro něj daleko jednodušší se soustředit. Hluboký nádech a výdech je jako očista těla od rozptylování. Zpomalení je taktéž velice důležité. Ve spěchu člověk vnímá jen cíl své cesty a svou rychlou chůzi, o užívání si přítomnosti a kochání se okolím nemůže být vůbec řeč. Zkuste někdy zpomalit své tempo a uvidíte, že ve výsledku toho stihnete víc a ještě si to více užijete.

6/ Vybírejme pečlivě. Je nemožné dokázat všemu v našem okolí věnovat 100% pozornost. Je na nás, abychom si vědomě vybrali, co chceme dělat, co nás baví či posune v životě dál. Zamysleme se nad tím, proč děláme, co děláme. Osobně se například musím naučit všímat si mých nutkání stále se rozptylovat (email, sociální sítě, televize) a nepodléhat jim. Musím si osvojit schopnost dělat to, co je pro mě důležité. A proč musím? Protože chci žít spokojenější život.

Jsem rád, že jsem se rozhodl pro tuto výzvu. Ta 10denní snaha o soustředění mi hodně dala. Nadále budu trénovat svou snahu žít okamžikem a dělat v jeden moment jedinou činnost.

Věřím, že právě soustředění je cesta ke spokojenému životu.


Také se rozptylujete, když máte něco důležitého dělat?

Patrik


Jestliže Vás moje výzva zaujala, doporučuji se přihlásit k odběru novinek na váš email 😉 (skrze symbol souboru vlevo nahoře) Hodlám v tomto totiž pokračovat po celý rok 2015.

6 Comments

  1. Zlatá slova ve všech odstavcích. Zlákal jsi mě, už si dávám úkol dojít někam pro něco a nenechat se rozptýlit. To je hodně důležitá praxe. Fakt práca odbývá, nezůstávají nedodělky a pak nespokojenost s tím, že „práca stojí“. Hodně jsi mě motivoval – díky. Týden končí a mám udělané víc práce, než jsem původně plánovala. Dnes neplánovaně dokončení úklidu všech spadaných větví z masakru z ledovky. To fakt hřeje. A stačilo se (a dokonce nás oba) na to soustředit. Platí jako blázen: s chutí do toho a půl je hotovo ☺

    Odpovědět

    1. Rád slyším, že jste zvládla spoustu práce 🙂 Těch větví asi byla pořádná spousta, že? Přeci jen když jsem na Vašem blogu viděl tu fotku té ulomené větve…

      Odpovědět

  2. Vaše generace to má o něco těžší právě v tom, jak moc jste obklopení tím, co vás může rozptylovat. Pamatuju se, jak jiné bylo překládat se slovníkem na psacím stroji, jak jsem ještě přežila „bakaláře“, pak na počítači bez připojení k internetu (to bylo asi nejlepší… ty možnosti prostě deletovat a přehazovat věty a slova, ale žádná rozptýlení) a teď ta práce s x záložkami a lákadly.
    Zas to má výhodu, že ten, kdo chce, tak má suprovou praxi, jak si soustředění vypěstovat opravdu dokonale. Tak hodně štěstí :-))))

    Odpovědět

Zanechat Odpověď

