Na který den letos vychází Vánoce?

Také se Vám stává, že potřebujete vědět, na který den v týdnu připadá určité datum? Znáte například datum návštěvy zubařky, ale už nevíte, který den v týdnu to bude?

Nyní už kalendář nebudeme potřebovat!

Stačí znát pár zkomolených slov a matematiku pro druhou třídu základní školy.

datum-den

Stejně jak naznačuje obrázek, budeme si den, měsíc a rok převádět do čísel.

Den

Číslo pro den musí být od 0 do 6. Pokud je číslo větší, budeme od něj odečítat 7 dokud to půjde. Například když bude datum 23., odečteme 21 (násobek sedmi) a zůstane nám 2.

Měsíc

Každý měsíc má své přiřazené číslo od 0 do 6, které si musíme zapamatovat. Techniky jsou různé, mě třeba vyhovuje níže zkomolený soupis měsíců. Je vytvořen tak, že první písmeno měsíce je stejné jako počáteční písmeno číslice od 0 do 6. Například červen bude mít číslo 3, protože „těrven“ začíná písmenem „t“, což se rovná číslu „tři“.

Šeden, Důnor, Dřezen, Puben, Něten, Těrven, Pěrvenec, Jrpen, Čáří, Šířen, Distopad, Črotinec

Rok

Každý rok má přidělené opět číslo od 0 do 6. V nějakém z budoucích článků určitě popíšu metodu, jak si dané číslo odvodit. Prozatím nám stačí vědět:

2014 = 3

2015 = 4

2016 = 6

Výpočet

Nyní sečteme ty tři čísla, které jsme získali ze dne, měsíce a roku. Výsledek musí být opět v rozmezí od 0 do 6. Pokud tomu tak není, budeme odečítat 7, dokud tak nastane.

Zjištění dne

Toto už naštěstí není nikterak složité. Výsledné číslo totiž označuje pořadí dne v týdnu. Pro pondělí je přidělené číslo 1, pro úterý 2 a tak dále. Pozor, pro neděli je přidělené číslo 0.


Nyní si to vyzkoušejme!

Na který den budou letos vycházet Vánoce (24. prosince 2015)?

  1. Upravíme den: 24 – 7 – 7 – 7  = 3
  2. Vybavíme si číslo pro měsíc: prosinec = črotinec = 4
  3. Vybavíme si číslo pro rok: 4
  4. Sečteme: 3 + 4 + 4 = 11
  5. Zkrátíme: 11 – 7 = 4
  6. Převedeme: 4 = čtvrtek

Jak vidíte, není to nic složitého – stačí trocha tréninku. Pokud si tedy chcete osvojit tuto techniku, zkuste si zjistit, na jaké dny v tomto roce vychází narozeniny Vašich blízkých 🙂


Mějte se krásně

Patrik


Myslím, že tato upravená verze je daleko jednodušší. Za druhé stačí málo a budete schopni říci, zda se Karel Čapek narodil v pondělí či ve čtvrtek 😉

10 Comments

  1. Po přečtení a velkém přemýšlení jsem dospěla k závěru, že raději zůstanu u svého velmi oblíbeného diáře, protože abych pracovala s čísly? Asi bych se nedopočítala a diář je jistota 🙂 Vlastně… je i jednodušší se podívat do diáře než to propočítávat, nebo ne?

    Odpovědět

    1. Asi jak se to vezme. Opravdu není nic těžkého si těch pár zkomolených dnů zapamatovat a už teď jsem schopen říci daný den dřív, než kdybych na telefonu to hledal na telefonu v kalendáři 😉 … Jen s ostatními roky je to občas počítání na půl minuty a víc 😀

      Odpovědět

  2. Pěkný… můj otec nás tímhle vždycky udivuje… že ví, na který den v týdnu připadá to které datum…
    A umí to i v různých letech.
    Kdesi na netu jsem i narazila na fígl, jak se to dělá… ale mě to zas až tak nebere, abych to zkoušela.
    Ale jako pomůcka paměti, super… slyšela jsem o tom :-)))

    Odpovědět

      1. Jo, vzpomínám si, že jsem teď četla, že je dobré mít ke každé otázce jinou hudbu, během které se učíš. Že si pak stačí vybavit tu hudbu a začnou naskakovat i ty vědomosti… tak jsem si na tebe vzpomněla :-)) To se k maturitě přesně hodí…

        Odpovědět

          1. No, já to nezkoušela, jen předávám dál, co jsem četla :-)))
            Ale má zkušenost je taková, že některé písně ve mně evokují minimálně zkušenosti a emoce, které mám spojenými s dobou nebo knížkou, kterou jsem při nich hodně četla…

          2. Je pravda, že třeba písničky od skupina Karma mi hned vybaví dovolenou na Slovensku a Basshunter připomene prázdniny s bratrancem… Něco na tom bude 🙂

  3. Raději si počkám. S čísly nejsem vůbec kamarádka. A navíc mi v poslední době hodně slábne paměť. Mám už roky. Ale tobě přeju objevy, které ti pomůžou s maturitou i v životě

    Odpovědět

    1. Dneska jsem touto metodou ohromně bavil při čekání na doktora… Každopádně už teď se zase učím jinou metodu, protože bude rychlejší 😀 … Kéž by mě takto fascinovalo učení se k maturitě.

      Odpovědět

Zanechat Odpověď

