Slabina silnou stránkou

„Ach“ to vystupování před lidmi!

Co se vám vybaví, když se řekne veřejný projev? Vnímáte jej jako úžasnou příležitost podělit se o své názory, nebo spíše jako hrůzu – zlo, kterému se vyhýbáte? 🙂

Když jsem před pár lety „musel“ číst referáty před třídou, mluvil jsem rozklepaným hlasem a doufal, že to skončí co nejdříve… Kdyby mi tehdy někdo řekl, že budu projevy vítat s otevřenou náručí, určitě bych se mu vysmál a poslal ho „někam“.

Na základce pro mě jakýkoli výstup byl tabu a děsivá noční můra… Na střední jsem si to začínal užívat. Přispělo tomu i to, že jsem dva roky vystupoval v amatérském divadelním spolku. Najednou už jsem se nebál „jít s kůží na trh“ a v posledním – maturitním – roce jsem si projevy před třídou konečně užíval. Rád vzpomínám hlavně na divadelní vsuvky v češtině, kde jsem si zahrál například Mašála z Bílé nemoci, úryvek z úžasné hry Osel a stín, či jsem před třídou prezentoval svůj úžasný telefén (o něm se zmíním v brzkém článku 😀 ).

Korunu mým středoškolským výstupům dala ústní maturita… Když se dívám zpětně, na rozdíl od ostatních jsem si ji vychutnával. Byl jsem si celkem jist, že dané učivo ovládám, a tak se mi stres klidil z cesty 🙂 Ano, občas jsem během zkoušek zakoktal, ale jinak to dopadlo „ukázkově“…

Další příležitost projevu se naskytla až na jedné víkendové akci, která bývá plná workshopů a zamyšlení… Pár dní před začátkem akce mi jeden z organizátorů nabídl, zda bych si ranní zamyšlení vzal já… Kývl jsem! 😀 Prvně jsem toho litoval, ale nyní jsem za to nesmírně rád 🙂 Téma jsem zaměřil na příležitosti (od Boha) a jak je důležité je nenechat ladem. Líbilo se to… Sám jsem sice cítil spoustu mezer, ale budiž 😀 Od té doby jsem se těšil na chvíli (a hlavně v ni doufal), že dostanu možnost projevu znovu a budu to moci udělat lépe!

… a tu příležitost jsem dostal! 🙂

Moje reakce byla jasná – byl jsem pro a těšil se, že tentokrát to bude „perfecto“ 😀 Téma si kamarádka přála stejné, jelikož se jí to hodilo do programu. Všechny podklady z minule už byly dávno v koši, takže jsem na to musel od píky…

A ještě že tak! Výňatky z Bible jsem použil takřka stejné, ale vše okolo bylo jiné. Přidal jsem víc úsměvu, více pohybu, více vlastních zkušeností a voila! – uspěl jsem 🙂 (ačkoli jsem měl před výstupem malou krizi 😀 )… Mám slíbený zvukový záznam, takže případným zájemcům mohu zaslat na email 😉

No a jaké z toho plyne ponaučení? 😮

… nebojte se příležitostí a i to, co kdysi bylo vaší slabinou, se může stát vaší silnou stránkou 🙂


Máte rádi projevy?

Patrik

21 Comments

  1. Jsem na tom podobně jako ty. Sice jsem maturity ještě nedosáhl, nicméně jsem měl také z projevů a různých prezentací před třídou nesmírný strach. Řekl jsem si však, co se může stát? Maximálně se trochu ztrapním, ale vždycky mě uklidňovala myšlenka, že tato trapná chyba časem všem zmizí z paměti. Nyní sice tyto tzv. „projevy“ ovládám, ale stejně mám… obavy. Náš hlavní učitel na počítačové předměty mi také řekl, že chce, abych se zúčastnil soutěže zvané jako „prezentiáda“. Potěšilo mě to. Také jsem jeden čas chodil do divadelního kroužku. Když nastal čas hrát před lidmi, nervy byly k prasknutí, ale nic zvláštního se nestalo. Máš pravdu, jako vždy! Z také slabiny – projevu, se může stát naše vynikající vlastnost.

    Odpovědět

  2. Pro mě jsou veřejné projevy nejhorší ze začátku, na základce to bylo takové,takové že kdyż jsem řekla něco špatně hned se mi všichni smáli.. Teď v prváku už je to lepší máme takového pana učitele který nás vytáhne před tabuli a mluví snámi třeba o blbostech abychom se zbavily strachu z veřejného projevu.. Jak říkám pro mě je to nejhorší ze začátku, to i koktám a jsem ve stresu ale jak už se trochu rozkecám tak je to super, a navíc tady se mi za chyby nikdo nesměje, takže tak.. Jinak v dramaťáku se ještě otrkám…Pěkný článek, Inn.

    Odpovědět

  3. Nechal jsi se, zdá se, inspirovat Bárou, že? 🙂
    No, pamatuju se, že jsem si kdysi předtím, než jsem měla na VŠ číst nějaký referát, řekla, že když budu nervózní, tak pak teprve to všechno bude blbě :-)) A že většinou když já jsem nervózní, tak se do všeho absolutně zamotám a nikdo mi nerozumí :-)))
    Nedávno jsem si na to vzpomněla, když jsem měla vést letos jednu praxi našeho Orla v hnízdě pro pokročilejší na víkendovém semináři. Nic, co bych předtím už xkrát nedělala. A v okamžiku, kdy mi náš instruktor řekl, ať je to „nahlas“, tak jsem začala mít strach, že to dost nahlas nebude… a všechno bylo v prčicích :-)))) Bát se chyby je ten nejlepší způsob, jak ji udělat. Ten týden jsem to zažila už podruhé :-)) A že stačí jediné: nebát se. Přesně jak říkáš, jít do toho, zkoušet to a pak to jde.
    A to jsem dnes už také docela ostřílená… nejvíc jsem se asi naučila jako průvodkyně, když jsem musela mluvit před desítkami lidí v autobuse a u památek. 2 lodi v Karnaku na Silvestra – nezapomenu .-))))

    Odpovědět

      1. Ta dnešní mládež :-)))) Karnak je přece v Egyptě :-)))) Karnacký chrám, ten velký, převeliký, známý třeba i ze Smrti na Nilu 🙂 Ale on je na západním břehu Nilu také jeden krásný velký se zachovalými barvami a hlavně tam nejezdí tolik turistů :-)). Je v Luxoru 🙂

        Odpovědět

          1. Cca 2 roky, studijně a pracovně.
            Můžete se podívat na Smrt na Nilu, v tom klasickém filmu je těch klasických památek spousta (jen si nevšímejte toho, že z Káhiry jsou hned v Asuánu a že z Karnaku jedou do Abú Simbelu, to dost dobře jde stihnout snad jen soukromým letadlem :-)). Karnacký chrám je vidět i na záběrech z traileru… ty vysokánské sloupy a padající kámen 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=_zEfPyO14J4

          2. :-))) Některé ty fotky jsou fakt dobrý 🙂 No, česká příroda, lesy, déšť – to mi tam chybělo hodně. Poušť fajn, ale les je les 🙂

Zanechat Odpověď

