Jste homo oeconomicus?

homo_oeconomicus

Před několika týdny jsem narazil v rámci studia ekonomie na zajímavou teorii – na člověka ekonomického neboli racionálního… Kapitolu jsem hltal plnými doušky, jelikož myšlenka, že v každém z nás je část tohoto tvora, mě neuvěřitelně zaujala.

Od té chvíle se na své okolí dívám tak trochu jinak. Dokonce mi připadá, že se daným tvorem stávám více a více 😀 … A řeknu Vám, vůbec to není na škodu.

Kdo je člověk ekonomický?

Zjednodušeně každý z nás, kdo jedná racionálně 😉

… racionálně?

Ano, jde o způsob jednání (velice subjektivní způsob jednání), kdy se snažíme získat „co nejvíce užitku při co nejmenší námaze“.

Každopádně nikdo z nás nemůže být 100% člověk ekonomický (ačkoliv ekonomie pracuje s tím, že ano 😀 )… někdo má v sobě tohoto tvora víc, jiný méně…

Ve svém rozhodování jsme totiž častokrát ovlivněni okolím, :/ a tak si neuvědomujeme, že existuje možnost, která nám přinese větší užitek… Ať už reklamou, nedostatkem času či informací.

Dále jsme také velice ovlivněni pocitem rizika. Raději například přijmeme 100% zisk 3000 korun, než 80% zisk 4000 Kč (první volbu přijme 80 % a druhou 20 % lidí, viz 10. strana dokumentu v odkazu)… Jenže v druhém případě teoreticky získáme 3200 Kč (4000krát 0,8), a proto by se člověk ekonomický rozhodl pro druhou možnost 😉

Také Vás možná napadlo, že při pomáhání lidí nejednáme racionálně, avšak dobrými skutky získáme dobrý pocit = užitek, takže zde teorie platí 😉 …

Dle definice jsme racionální vždy, když svými činy vždy maximalizujeme užitek, který nám z toho plyne 🙂 … Každopádě dle mě se člověk racionální (ekonomický) pozná spíše podle toho, že se umí poučit ze svých chyb v rozhodování a postupem času svůj užitek z dané činnosti maximalizuje více a více 🙂 …

A na závěr otázka, na kterou člověk ekonomický odpoví jasnou a stručnou odpovědí:

Co má pro Vás větší hodnotu – chleba nebo cibule?

Své odpovědi a zdůvodnění odpovědi pište do komentářů, v příštím ekonomickém článku Vám sdělím správnou odpověď 😉


Ekonomie není zlo 🙂

Patrik


 

Doporučuji přečíst tento článek o Homo oeconomicus 😉

Inspirace pro článek: HOLMAN, Robert. Ekonomie. 3. aktualiz. vyd. Praha: C.H. Beck, 2002, xxii, 714 s. Beckovy ekonomické učebnice. ISBN 80-7179-681-6.

14 Comments

    1. S tímhle souhlasím.

      Ekonomická teorie říká, že poptávka (=to co chceme), je ovlivněna našemi potřebami. Když budu zrovna potřebovat chleba, koupím chleba. Když budu potřebovat cibuli, seženu cibuli.

      Zároveň podle mě hraje i vliv to, co je nabízeno a případně JAK je to nabízeno. Já všude vidím nějaké reklamy o Padesáti odstínech šedi. A ačkoliv to není tématicky něco, co bych fakt vidět musel, fakt mě to táhne k tomu se na to podívat, abych nebyl oproti ostatním, kteří to pořád probírají, totálně out. Pak je otázka, jestli si zachovám hrdost (což snad jo) a nepodlehnu tomu společenskému a marketingovému tlaku 😀

      Odpovědět

  1. Určitě souhlasím s tím, že každý z nás v sobě určitou míru „racionálního chování.“ Problém je, že ne všichni se mnohdy chováme racionálně. Na základě toho vzniká řada omylů a mýtů. Pokud si pamatuji, tak zrovna Holman měl v té knize takový hezký příklad s babičkou, která jednou koupí jablka a jindy něco jiného, protože jí to prostě přijde na mysl. Jde o lidský faktor, který je sám o sobě v tomhle obtížně měřitelný a předvídatelný.

    Osobně z knih o ekonomii doporučuji i Základy ekonomie od Mankiwa a Ekonomie v jedné lekci od Hazlitta. Ta druhá kniha je ale docela výrazně libertarianistická a podle toho je třeba s ní nakládat. Ale myšlenky člověk pochopí snadno. Hlavně se mi na úvod Ekonomie v jedné lekci líbí citovaná myšlenka a příklad o klukovi, který sousedovi rozbije okno. Podle mě nádherný příklad, jak by měl správně ekonomicky smýšlející člověk přemýšlet a jak bohužel hodně lidí nepřemýšlí. Více prozrazovat nebudu 🙂

    Odpovědět

    1. Tak, tak… Jsem rád, že tu mám někoho, kdo mě může případně poopravit, když se ve svých ekonomických tématech v něčem popletu! 😀 Co jsi studoval, studuješ? :-O

      Odpovědět

          1. Jestli chceš pokecat, můj mail je lamic93@seznam.cz, tak klidně napiš. Veřejně se mi to ale moc psát nechce. Jinak docela kuriozitka. Jedna čtenářka mě podezřívala, jestli já a ty nejsme jedna a tatáž osoba, což mě fakt pobavilo 😀

          2. Určitě se ozvu… mám tento tvůj poslední komentář skrýt, aby zde nebyl tvůj email? … A to ti jako napsala na stránkách? 😀

  2. Moje prostá odpověď je: pro přežití chleba (toustový celozrnný) a pro zdraví cibule. Pro společenský styk by to měl být spíš ten chleba, páč cibule nebývá v kolektivu příliš vítaná. Co by ale člověk (doma) neudělal pro zdraví, že?

    Odpovědět

    1. Otázečka: a jak by Vaše odpověď vypadala, kdyby jste doma měla sto bochníků chleba a jen jednu cibuli? Co by pro Vás mělo větší hodnotu – další pořízená cibule nebo chleba? 😛

      Odpovědět

Zanechat Odpověď

