👲 Jak na cízí slovíčka?

Učit se japonsky je pro mě úplně něco jiného, než když jsem se začínal učit anglicky… Ve škole jsem se bál špatných známek, a tak jsem se slovíčka „bifloval“ večer před písemkou a úspěšně je do týdne zapomněl… S japonštinou je to jiné, učím se ji, protože mě to baví, a motivací je touha, nikoli strach 🙂

Jenže samotná touha nestačí…

jak se tedy učit slovíčka, abych je nezapomněl?

Pamatujete si, jak jste se učili svůj mateřský jazyk? Ovšem že ne 😀 … ale když se podíváte na malé děti, všimnete si, že se učí skrze vjemy. A to je něco úplně jiného, než „biflování se“! Krásně to na svých stránkách znázornil Václav Posolda.

Jak tedy spojit slovíčka a vjemy?

Jakkoli 😀 Člověk má pět smyslů – zrak, sluch, čich, hmat a chuť… A jde o to, použít jich pro dané slovíčko co nejvíce. Nejlépe všechny!

V této lekci si jako příklad vezmeme japonské slovíčko ki, jehož význam je strom:

stromy

A/ Zrak

Zrak je mocný nástroj – postavte se před nějaký strom, pozorujte jej a opakujte si ki… Není-li strom po ruce, zalovte v paměti a představte si, jak takový strom vypadá (nejlépe takový, ke kterému máte silnou vzpomínku!)Spojte slovo ki s představou stromů, nikoli se slovem strom.

B/ Sluch

Opakovat si slovíčka jen tak v hlavě je prakticky bezúčelné… Když už tedy opakujete, opakujte nahlas! Dobré je i poslouchat dané slovíčko – strom 🙂 Pokud totiž zavřete oči a budete vnímat šum listí stromů a propojíte ki s přirozeným „zvukem“ stromu, asociace se upevní.

C/ Čich

Naše čichové buňky jsou úžasné, například i partnera hodnotíme dle čichu… Pokud má nos vliv i na vztahy, proč by nám nepomohl vytvořit vazbu mezi ki a představou stromů? Vnímejte vůně, spojujte je s cizími slovíčky 😉

D/ Chuť

Osobně jsem kůru stromů ještě neochutnával, ale i toto by mohlo pomoci 😀 Každopádně pro slovíčko „čokoláda“ je tento smysl jako dělaný! Podobné jako s vůní – vnímejte různé chutě a spojujte slovíčko s představou.

E/ Hmat

Malé děti stále něco ohmatávají, stejně jako ochutnávají… Zkusme to tedy taky! Naše představy vznikají v 3D prostoru, a právě hmat pomáhá vytvářet reálnou strukturu 3D obrazu v naší mysli.

Využívejme naše smysly při učení se jazykům 🙂 Čím více času věnujeme vytváření asociací a představ, tím silněji se nám slovní zásoba vryje do paměti.

Na závěr jedna poznámka – učení musíte užívat! Osobně si rád z učení dělám zábavnou činnost. Například slovíčko iši (=kámen) jsem se učil tím, že jsem si vzal do ruky imaginární kámen a představoval si, jak si s ním pohazuji, jak mě studí do ruky a jak s ním rozbíjím výlohu obchodu 😀 … A výsledek? Pamatuji si to 😉


Jak se učíte slovíčka vy?

Patrik

10 Comments

  1. Zdravíčko,
    Presne takýto prístup by mali mať k slovíčkam aj v škole – či už učitelia, alebo deti.
    No, ale k japončine. Ja sa ju učím s väčšími, menšími prestávkami naozaj dlho a stále ma baví (aj keď som teda s gramatikou a slovíčkami tak trochu mimo stále, pretože sa zaoberám Kanji znakmi). Slovíčka chytám väčšinou zapochodu, ale teraz som si stiahla do mobilu program, ktorý mi pomáha. Samozrejme pozerám filmy a počúvam i pesničky, čo tiež vie veľmi pomôcť.
    Človek si ale väčšinou aj tak musí nájsť svoj štýl učenia, ale toto naozaj pomáha. Vnemy sú skvelé, presne ako si napísal, i deti sa tak učia… 🙂

    Odpovědět

      1. No, áno, Kanji znaky vedia byť desné, ale ja asi nikdy nikoho neprestanem presviedčať, že sú super. Prvá tisícka prejde pomaly, ale čím ďalej tým ľahšie to ide – aj keď opakovanie je potrebné vždy a vždy sa nájdu znaky, ktoré človek jednoducho zabudne, našťastie som našla dobrú knihu a samozrejme svoj štýl, takže to napokon také hrozné nie je, aj keď niektoré zabudnem 😀
        Program sa volá „Fun easy learn“. Ja osobne oceňujem, že sú tam slovíčka rozdelené do kategórií a sú písané aj v Kanji znakoch 🙂

        Odpovědět

  2. Já už to se slovíčky nijak nehrotím. Učím se jeden jazyk, a to Angličtinu a slovní zásobu řeším filmy s titulky (někdy anglickými, jindy českými) a knihami. Co mi dělá nesnesitelný problém, je ta protivná gramatika a na to mi vjemy nepomůžou. 😀 Na Japonštinu bych si netroufla, máš můj obdiv. 🙂

    Odpovědět

  3. Ahoj Patriku. Dnes jsem šťastná, že tohle téma řešit nemusím. A ty má návodčího i zájem, vnímáš metody, naučíš se. Přeju ti to. Já jsem začínala a končila němčinu, o anglině ani nemluvím, tu jsem se neučila a ani nebudu. Co potřebuju pochytím… Do Japonska se nechystám, takže mi nezbývá než ti fandit. Fandím ti 😉

    Odpovědět

  4. A já si říkal, proč mám na vztahy takovou smůlu, když mám pořád rýmu a nic necítím 😛

    Jinak zajímavá úvaha. Díky tomu se mi hodně dobře učí slovíčka, pokud je vidím na nějakém videu. Ideálně kresleném. Chytám silnější asociace. Blbý je, že pokud potřebuji těch slovíček z lekce dostat do sebe víc a kratším čase, musel bych při hledání různých obrázků hledat fakt dlouho.

    Zajímalo by mě, jaký by bylo se učit slovo kaktus pohle hmatu 😀 Ale zkoušet to fakt nebudu.

    Odpovědět

Zanechat Odpověď

