Můj tip na skvělý start dne

Už kolik měsíců mám jedno obrovské přání. Tíží mě to na srdci, večer v nic jiného nedoufám… Dal bych za to kdo-ví-co, jen abych… Co že je to vlastně za to přání?

Vstávat ráno s radostí!

… nevím, jak vy, ale pro mě je vstávání spíše utrpením. Polehávám s polštářem v objetí a peřinou, která mě ukrývá před chladem okolního světa. Budík je a bude mým nepřítelem – ničí moje sny a nutí mě opustit láskyplnou milenku – moji vyhřátou postel.

(nebojte, neminul jsem se od tématu… jen je třeba číst dál – ten tip stojí za to! 😉 )

Jenže ležet celý den nezvládnu. Buď mě nutí povinnosti (jako například nakrmit svůj celou noc hladovějící břich), taťka (žasnu – ten je ráno aktivní až hrůza) či touha navštívit ústav zvaný škola… Popřípadě mě ležení kolem desáté omrzí a já se rozhodnu dělat něco aktivního.

Jó když je léto a mě táhne ven touha sednout na kolo, jet a pokochat se probouzejícím ránem, to není problém vstát už ve čtyři… Jenže teď je venku sychravo. Mě se ráno nic nechce. Celé dny bych býval byl mrzutý, otravný, protivný a cítil nechuť ke všemu živému i neživému. Tak tomu ale není! Proč?

Ráno si totiž dávám studenou sprchu!

Počkejte, počkejte… nezavírejte okno prohlížeče, neděste se a čtěte dál 😀 Tato zdánlivě technika hodná maximálně tak sériových vrahů, lidí s necitlivou kůží a podobných kreatůr totiž opravdu pomáhá. A kam se na ni hrabe nějaké BeBe a jejich energie na celé dopoledne…

https://images.unsplash.com/photo-1423101534099-95790c949037?ixlib=rb-0.3.5&q=80&fm=jpg&crop=entropy&w=1080&fit=max&s=00cc2245798e2e6491f9d1dcc1a2f421

… sprcha dodá energii na celý den!

A nejen to, má spoustu dalších výhod, které zmíním. A zmíním je hned, jelikož po popisu mého studeného rituálu, jinými slovy „studeňáka“ byste možná utekli z blogu jako já, když nechtíc narazím na blogísek plný třpytek. Takže…

Jaké jsou výhody studeného „pekla“?

… aneb Patrikových pět „pé“ pro ranního studeňáka.

  1. Probudí – A to důkladně. Tělo si uvědomí, že je tu nový den. Nutkání opět ulehnout zmizí a věřte či ne, ale s ranní studenovkou večer méně zívám. 😉
  2. Prokrví – Naše fyzická schránka se musí vypořádat s tím, že je kůže takto ochlazená, a tak se začne zahřívat. Se studenou sprchou jsem začal už dáávno a přijde mi (objektivně to vysvětlit nedokáži), že už nemám takový problém se studenýma nohama jako dřív.
  3. Přináší revoluční nápady – O sprše platí obecně, že pomáhá pro přemýšlení, a studená vláha to ještě umocňuje. V hlavě mám i pár projektů pro blog – teď to jen domyslet 😀
  4. Pomáhá hubnout – Naše tělo se musí zahřát, aby nepodchladlo… a jak to udělá? Začne přeměňovat tuk na teplo. Není to sice sedm kilo za měsíc, každopádně každá troška se počítá, že? 😛
  5. Praští stres po palici – Občas mívám deprese (ehm, to je trošku silné slovo – spíše prostě mám chuť všeho zanechat, nic mě nebaví a vše a každý je lepší než já)… Nevím, jak bych na tom byl bez sprch, ale určitě hůř. Něco na tom, když někdo řekne „dej si studenou sprchu“, bude… Opravdu to člověka zklidní.

No super. Už znáte výhody… Jdete do toho? Hádám, že 83 % z vás se do toho nepustí – takto razantně překročit svou komfortní zónu holt nedokáže každý. Avšak i kdyby jen 10 % z vás to zkusilo a aspoň jeden si začal dávat studeňáka pravidelně, byl by to skvělý úspěch.

A abyste měli trochu informací o postupu této psychicky náročné disciplíny, zde je příběh mého běžného rána…

Jak tedy probíhá můj studenáč?

Mno, do detailů zabíhat nemusíme (že ne?)… Základem je mít jak teplou (na hranici snesitelnosti), tak studenou (dost na osvěžení – kusy ledu z kohoutku padat nemusí 😀 ) vodu.

První krok je potřeba mít příjemný, a tak si dopřeji krásně horkou vodu, jež mé svaly prohřeje a mou psychiku připraví na „muka“. Sprchuji se horkou asi minutu, možná dvě, a pak to přijde – rychle otočit kohoutkem na studenou. Je to trochu šok, to uznávám – většinou si u toho zpívám 😀 Začínát jemně a pomalu ochlazováním od noh nemá smysl – osobně preferuji začít od levého ramene a přejet k pravému kolem krku zepředu a pak i přes záda… Zbytek je brnkačka 😉

Po minutce či tak následuje návrat k teplé vodičce. Namydlím se a tak, osprchuji hezky horkou, abych se zabil toho mazlavého pocitu na kůži… a pak to přijde znova. Tentokrát je ale studená příjemná. Tělo už si zvyklo. Cítím jak ze mě doslova stéká stres a únava. Právě pro tento moment mě to tak baví.

Dál už záleží na čase. Když jej mám, znovu si dám na minutku horkou, a následuje opět studená obleva… Chvilku počkám a na závěr ještě jednou studená zálivka.

Z koupelny vycházím nabitý energií a připraven na cokoli, co mě ten den čeká.


Tak co, zkusíte to? 😛

Patrik

37 Comments

  1. Musím to zkusit. Každé ráno je pro mě utrpení (především díky mým úžasným nápadům, jako je čtení do dvou hodin ráno) a kdyby se našlo něco, co mě aspoň trochu probere, byla bych neskonale vděčná 🙂

    Odpovědět

      1. Ty jsi blázen, chlape. 😀

        Já když nad tím tak zpětně přemýšlím, u mě by taková sprcha fungovala spíš jako důvod, proč NEVSTÁVAT. Představa, že mě čeká studené přivitání… to raději neopustím teplo peřiny :))

        Odpovědět

  2. No, tak toto by som asi umrela. Akože kedysi som mala i ja takýto podobný „rituál“, akurát večer. No, po čase ma to celkom omrzelo, pretože som začala v lete, keď mi to bolo príjemné, a keď dorazila zima a s ňou chlad, vzdala som sa toho xD V lete sa však k tomu ešte občas vraciam, lebo to by som zas otrčila kopytá z toho tepla. Ale mne vo všeobecnosti so zobúdzaním pomáha čaj, kým nemám svoj čaj, dovtedy viem byť nehorázne nepríjemná. Alebo ranné slnko, teda… menej drastické metódy 😀
    Hm, ale rozhodne zaujímavá metóda. Možno raz znova vyskúšam, hoci už aj pri pomyslení na studenú vodu mrznem momentálne 😀
    Ah, a vidím tu aj 5 Tibeťanov, tí sú super, zvykávala som ich cvičiť, bolo to fajn… a vlastne ani neviem, prečo som s tým prestala… xD

    Odpovědět

    1. Možná škoda, není problém si dát studenou sprchu a za půl hodiny jít ven do chladu (ehm, mám krátký vlasy) 😀 … Je krásný mít vlastní ranní rituál, ať už je jakýkoli – člověk se má pak na co večer těšit 🙂

      Odpovědět

      1. Tak, tak. Moje ideálne rána sú rozhodne na jar, v lete, či na jeseň, lebo to si zoberiem svoj horúci čaj von aj s dobrou knihou a pri východe slnka čítam a popíjam čajík xD Akurát to sa nedá robiť celý rok a už vonkoncom nie cez týždeň, keď treba ísť za povinnosťami. Asi by som si mala nájsť nejaký „vhodnejší“ ranný rituál, no nevadí 😀
        Haha, tak to hej, krátke vlasy sú občas výhodou. Keby ja mám ísť za tak krátky čas po sprche s mokrými vlasmi von – hlavne teraz – tak mi mozog zamrzne naveky, a keď aj nezamrzne, trpko by som to oľutovala xD

        Odpovědět

        1. 😀 😀 Čtení u východu slunce – to musí být úžasné! Určitě v tom pokračuj (až tedy bude počasí)… a co za žánr jsi po ránu ráda čítávala?

          Odpovědět

          1. Hm, tak to vždy závisí od toho, čo aktuálne čítam. Pokojne aj niečo odborné. Minulé leto som ale väčšinou čítala Hry o tróny – akosi som sa nevedela dopracovať ku koncu… Vo všeobecnosti však nezáleží ani tak na tom, aký je to žáner, ale či ma to baví, som celkovo vyberavá, hlavne čo sa nových kníh týka.

  3. „Neléčí chlad, léčí teplo chladem vyvolané“ – říkal kdysi jeden chytrý pán. Doufám, že Vás nezklamu, ale to, co popisujete, tedy bez Kneippova chodníku, je v podstatě základem vodoléčby 😉 Priessnitz Vás sice předběhl, ale účinkuje to vždy a všude. 🙂 , takže Vydržte. PS: s těma studenýma nohama – máte i objektivně pravdu, protože vodoléčba (krom jiného) působí na srdeční činnost i krevní oběh (upravuje třeba tlak) ).

    Odpovědět

      1. Kladné, jedině kladné. I když více z druhé strany (brigády v lázních) 😉 O vodoléčbě jste, vsadím se, slyšel, ale pod jiným „názvem“. Cvičení ve vodě, rehabilitace v bazénu …. V dnešní době ji totiž najdete jako součást různých „wellness“ nebo i v hotelích, kde se ovšem nechlubí tím, že metodu nevynalezli, ale obšlehli (bude to už tak 250 let).

        Odpovědět

          1. vodoléčba jen teplou vodou neexistuje – nebyla by účinná btw: všimla jste si, že některé postupy, se objevují i na Dálném Východě daleko v historii?

          2. To protože spousta věcí přišla odtamtud… zatímco my jsme tady ještě skákali po stromech, tak na Východ od nás byly velmi vyspělé civilizace, technicky, umělecky. Teˇˇˇd už jen čekám, kdy ta štafeta přejde do Afriky a kdy tam jednou budou říkat „a všimli jste si, že některé postupy se objevovaly kdysi i v té Evropě??“ :-))) No, ono to asi z našeho pohledu moc na smajlík není… ale tak „pokrok“ člověk asi nezastaví??

          3. Máte nějaký jiný tip?? :-)) Pak mě už napadá jen nějaký E.T. 🙂 Pravda, Jižní Amerika si také ještě neužila své dny slávy…

          4. Co se Afriky týče – JAR třeba potenciál má a také jej využívá… Sever (nebýt věčných potyček) by díky ropě též šel nahoru… Ale mám obavy, že dokud se v centrální části něco nezmění (nové doly či jiné výhody pro investice zahraničního kapitálu), tak si Afrika na svůj boom ještě počká…

          5. Pro nás tady je obrovská nevýhoda, že už se nemáme kam „roztahovat“, a tak vlastně sami sebe dusíme v růstu… Zato Afrika má obrovský potenciál.

        1. Hned jsem si vzpomněl na mou návštěvu sauny – to bylo 😀 Vlastně až od té doby ve sprše míchám horkou se studenou… Do té doby jsem si horkou dával výjimečně. Úplně jsem na horkou saunu a studený jezírko dostal chuť 😀 😀

          Odpovědět

  4. Tak to nezkusím ani náhodou :-)))) Na mě ráno zabíral Orel (čchi kung), tj. rychlá masáž, pár rychlých pohybů, případně i 5 tibeťanů a pár minut postoj. To mě vždycky ráno probudilo, dodalo energii a navíc příjemně naladilo. když se mi nechtělo stát, tak jsem šla dělat tibetské tsalungy, ty jsou sedavé, ale je to pohyb 🙂 A dodá to také příjemnou náladu. Ale nějak se mi poslední dobou nechce to ani to 🙂 Už mě ani nebaví si v leže dýchat do kostí (to na tu moji zlomenou nohu, ale tělo to úžasně uvolní a také to dodá dobrou náladu), nebo dělat analytickou meditaci (drze vleže, má to kromě jiného i ty samé účinky jako dýchání do kostí).
    Takže teď už mi jen zbývá nějakou praxi ve spánku, aby se člověk probudil s tou radostí :-))))

    Odpovědět

      1. No, už si nepamatuji, na které video jsem se dívala. Jedno, ve kterém nejsou různé další prokládané cviky, je toto https://www.youtube.com/watch?v=G03wa0rtZvY. Já si na to pak půjčila tu originální knížku tuším od Petera Keldera, kde je vše popsáno.
        Postoje – jsou různé. Držení míčku, držení stromu, držení míčku do strany atd. atd. V zásadě se prostě stojí a stojí a stojí, člověk musí vědět, jak přesně, aby si případně neublížil (třeba že bude míček držet příliš blízko srdce) a „vydržať“. Ale nesmí se to zpočátku přepísknout. A je třeba si předtím něco zacvičit.

        Odpovědět

          1. Nemám 😦 O 5 Tibeťanech jsem myslím nepsala nikdy… o čchi kungových postojích ano, ale ne po drobností. Jsou i knížky, kde jsou některé postoje popsané. Mně většinou přijde jednodušší to ukázat… včetně toho, co před a co po.

  5. Bože, píšeš to s takovým nadšením! A funguje to taky na sovu? Až jsem se málem osypala – toto může připadat někomu příjemné a orgasmoidní? Mám často studené nohy, ale až večer od sezení u NB. Večer to asi nefunguje, co? Mohla bych si dole v morně pustit topení a zkusit to. Mohla – no uvidím, třeba jednou, někdy, asi, uvidíme… Možností odkladu je něurekom. Ale toto jsi asi vidět nechtěl, co? ☺ Stejně ti přeju to tvoje vodově teplo/studené vstávání a dobré dny ☻

    Odpovědět

    1. Zkuste někdy takto probudit jen nožky. Nejednou jsem zašel do koupelny, polil nohy studenou vodou a šel spát… Pomohlo mi to, nožky se prohřály (jen je bylo třeba dát do ponožek, abych jim to ulehčil) 🙂

      Odpovědět

Zanechat Odpověď

