Experiment 03: Počítání do tisíce

Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik je tisíc? Je to moc, málo…? Jak si číslo tisíc představujete? Mě tohoto brouka do hlavy naložila před pár dny knížka od Roger-Pol Droita. Nedalo mi to, a tak jsem se vydal na dobrodružnou výpravu od jedničky po jeden tisíc. Nyní  se s vámi podělím o zážitky z cesty. 😛

Bude to lehké, říkal jsem si…

Je to přeci pouhé mechanické počítání. Experiment mě však z tohoto omylu vyvedl.


Kolik času potřebujeme? 15 až 20 minut

Co budeme potřebovat? Nic specifického

Jaký má být efekt? Vnitřní boje


Počítání do tisíce

Byl letní podvečer a já si sedl na okraj místní vodní nádrže (nic velkého – přehodím to kamenem a zelené vody je tam po kolena) s touhou vyzkoušet nějaký zajímavý experiment. Los padl na počítání do tisíce.

Očekával jsem obyčejné a ničím zvláštní mechanické počítání. Číslo za číslem, slovo za slovem. Patnáct minut a bude to.

Nahlas jsem vyslovil „jedna“ a pokračoval dál. Po pár sekundách začal první vnitřní boj. Za stálého počítání jsem si uvědomil, že jsem zapomněl na nulu… 😀 Mám začít znova, či to neřešit, blýsklo mi hlavou. Rozhodl jsem se vytrvat (během počítání jsem si na nulu vzpomněl ještě několikrát) a se slovy z úst pelášil dál. Užíval jsem si to! Připadalo mi, že vyprávím příběh, a tak jsem u toho začal různě máchat rukama, kráčel jsem okolo nádrže a hrál si s intonací hlasu. Počítání mi šlo, jako bych se pro tu chvíli narodil. 😎

Za mnou byla první stovka a já se vesele kochal vlnkami na vodní hladině, zpěvem poletujících ptáčků a koloběžkovací rodinkou nedaleko. V číslech jsem si liboval. Vyslovení každého jednoho z nich mě pohladilo po duši. Navíc bylo před západem slunce, taková ta „zlatá hodinka“. Prostě idylka :).

Čísla postupně narůstala a já se blížil půli cesty, když začaly první zádrhely. Řekl jsem těch čtyři sta osmdesát sedm nebo ne? A nebyl jsem náhodou teprv u čtyři sta sedmdesát sedm? A co ta nula, nebyla chyba pokračovat? Hmm… nevím, to je jedno. Blekotal jsem dál, ale v duchu byl stále rozpolcený. Navíc jsem si uvědomil, že druhá půlka bude strastiplnější. U osmdesátky jsem začal mít problém permanentně.

Z pohodového vyprávění se stal boj o jazyk a z klidného počítání matematický hlavolam.

Už jsem si nehrál s nějakou intonací hlasu, musel jsem se na každé číslo soustředit a v kritických chvílích vytáhnout prsty pro prstování, abych nezaměnil osmičku za šestku.

Žačal jsem chápat, co autor knihy myslel tím, že nejde o mechanické počítání, ale o dobrodružství plné horských hřebenů, dlouhých rovinek, prudkých zatáček a bleskových sjezdů z kopců… Najednou už nebyl čas řešit nějakého ptáčka na obloze… Z počítání se stal tvrdý rytmus kroků, pokyvování hlavou a rozhazování rukou doleva a doprava. Šlo o to nesplést se, nezamotat se, jelikož už za mnou byla meta osmi stovek.

Ale asi jsem to měl příliš lehké, a tak si k mé nádrži přisedli tři mudlové (osoby, které nevěděli o mém experimentu) a já odmítal vypadat jako pako, tudíž jsem přestal nádrž obcházet – sedl jsem si a bez zastavení, slovo za slovem, číslo za číslem, počítal dál. Když nad tím zpětně přemýšlím, ani nevím, jak moc hlasitě jsem počítal 😀 . Sice jsem se styděl kolem nich projít, ale hlas jsem neřešil. Počítat v duchu by totiž byla sebevražda!

Bylo mi to dlouhé, myslel jsem, že se k devíti stovkám ani nedostanu! Každopádně předposlední bránou jsem pročel se ctí. Najednou jsem spatřil cíl a začal sprintovat. Jen co nejrychleji být na konci, mít to za sebou. Jen se hlavně nesplést. Ozvalo se devět set devadesát a já intuitivně zpomalil, abych si vychutnal závěrečnou rovinku…

Devět set devadesát osm, devět set devadesát devět.

Tisíc.

Zvedl jsem ruky nad hlavu. Byl jsem na sebe hrdý. Zvládl jsem to.

Emoce ve mě vřely jak lávové kameny na zádech, pálily a nedaly mi pokoj, stále jsem nad tou nulou či možnými vynechanými čísly musel myslet… Bylo to nečekaně dlouhé. Ta tisícovka je pořádný numero. Tisícikoruna je jak nic, ale když bych si měl představit tisíc korun, tak to je jiná. Získal jsem nový pohled… A bylo to až překvapivě těžké. Slovy to lze těžko vyjádřit, ale počítání do tisíce opravdu není pohodové promlouvání…

… jde o jazykolam snoubený s matematickým rébusem.

Každopádně je zajímavé, že i přes to si mozek našel čas na to, aby si vychutnal známé číslovky. Takové číslo našeho domu, pět set sedmičku (model od automobilky BMW) či 911 (model od automobilky Porsche) a jiné jsem si náležitě vychutnal. A dokonce jsem i zapomněl, že se mi původně chtělo na WC. 😀 Na což jsem si rozpomněl až dávno po zapsání pocitů na papír.

No a zbytek dne jsem se ve chvílích nepozornosti načapal, jak se vracím k určitým pasážím a opět, pro změnu v duchu, počítám…

Takže pokud máte dvacet minut k dobru, neváhejte a vyražte též za dobrodružstvím! 😉


Je pro vás toto malá výzva? Zkuste milion! To je tisíc tisíců… 😛

Patrik

3 Comments

  1. Hm, vyzerá to zaujímavo, ale ak mám byť úprimná, ja mám občas problém dopočítať i do desať. Napríklad večer, keď si mienim trochu zarelaxovať, meditovať a mám sa sústrediť na vlastný dych a každý výdych a nádych počítať, ale len do desať, a potom od začiatku. Občas zabudnem na číslo, občas prekročím desať. Jednoducho katastrofa so mnou. Ale rozhodne si to niekedy len tak vyskúšam. Popravde niekedy som sa aj vyžívala v hlasnom počítaní, ale to nebolo takéto, do tisícky som zájsť až nezvykla. Ale možno je to aj tým, že nemám príliš trpezlivosť. Ako dieťa som zvykla počítať „ovečky“, keď som nevedela zaspať 😀 ale pri tristovke som tuším zaspala, aj to poriadne napaprčená 😀
    Ale raz si to vyskúšam len tak pre zábavu 🙂

    Odpovědět

    1. Počítání oveček… 😀 Kamarád mi nedávno psal, jak to dělá on – počítá ovečky, tedy ovečku, a to jednu, jak chodí sem a tam po mostě 😀 😀 Prý je to ještě účinnější díky tomu, že je to více stejnorodé…

      Odpovědět

Zanechat Odpověď

