Exp 04: Meditace mantrou

Říká vám něco meditace? Říká vám něco mantra? Mě už ano… Pár dní :D.

Meditaci jsem měl vždy za lenošení a při prvním setkání s melodií mantry jsem z toho měl srandu. S kamošem jsme si to popěvovali ve škole. Nevěděli jsme o tom ani slovo… Na tu melodii jsem si pak sem tam vzpomněl a při posledním prozření jsem si řekl, že by bylo fajn si o té melodii zjistit více. A světe div se!

Působení mantry člověka zbavuje negativních emocí!

Ehm… Stát se lepším člověkem odpočíváním, poslechem hudby a opakováním pár slov?

Proč to nezkusit! 😉


Kolik času potřebujeme? Doporučuji 60 minut

Co budeme potřebovat? Klidné místo a melodii mantry

Jaký má být efekt? Zklidnění


A tak bylo rozhodnuto – jde se meditovat…

Jelikož je doma neustálý ruch, sbalil jsem telefon (jiný než moji 3310), sluchátka a bosky si dokráčel na zahradu. Tam jsem se skryl před žhavými paprsky do stínu jedné jabloně. Hmm, to oblečení mě omezuje, blýsklo mi hlavou, a už jsem byl v trenkách :D. Zapojil jsem dráty do uší, nastartoval pekelnou mašinu a hned na to se ozvalo první „Óm máni padme húm„…

Bylo to nové…

Co mám dělat, zpívat nebo mlčet? Mít oči zavřené či naopak? Sedět či dřepět? Otázek byla spousta.

Nevěděl jsem… A tak se chvíli z mých úst hrnuly různě falešné tóniny, pak jsem pro blaho přírody mlčel, jak jsem to kdy cítil. Pro příště ale vím, že se do toho vžiji více se zavřenými oči. Přeci jenom zrakem vnímáme z nějakých 80 %, takže po odpojení zraku zbude více prostoru pro náš milovaný, utlačovaný sluch… (mimochodem, zkuste si párkrát slovo „sluch“ zopakovat… je nějaké divné :D).

Luční zvířectvo mi nevadilo. Hověl jsem si buď v turekém sedu, nebo asijském dřepu a nechával se unášet melodií. Lezl po mě pavoušek, mravenci, broučci různí… Užíval jsem si to! Byl jsem součástí naší zahrady… Najednou to nebylo já a okolní kousek přírody, ale já a příroda jako jeden… Jako bych měl kořeny hluboko do půdy, stějně jako strom. Idylka to byla úžasná, než mě při zpívání kousla moucha do pytlíka… To začala válka! 😀 Kousala pak stále, hlavně do zad.

I přes nálety mušího bombardéru okolí zpomalilo. Počal jsem silněji vnímat vlastní tělo. Vše tak trochu zezvláštnělo. Auta na silnici tolik neuháněla, vítr se jen tak lehce převaloval a tráva? Ta s růstem nespěchala… V klídu si rostla, ničím se nestresovala. Jen ta moucha poblblá spěchala jak nákupčí v Kauflandu. A mě tím dokonale vytáčela. Pro příště musím tyto rušivé elementy nějak zredukovat… Máte nápad?

Během celé meditace jsem se nachytal, jak čas od času bloumám myslí sem a tam, jako by ve mě čerti šili. Zklidnění s časem sílilo (i přes urputnou snahu mouchy mě zneklidnit), nešlo ale o naprosté odevzdání se času… Chce to holt trénink :).

Též jsem udělal velkou chybu. Nenastavil jsem totiž dostatečně dlouhou melodii, tákže v půli mě vyrušil její konec. A jelikož měla 24 minut, tak se mi ozvala i chvíli před koncem… Jak se má člověk soustředit, když už ví, že bude konec? A navíc se mi pak zachtělo na malou… Jenže jsem v průběhu experimentu! Mám skončit či pokračovat? :O Ehm… Byl jsem v přírodě a venku si odbíhám každou chvíli. Proč to tedy tak řeším, ptal jsem se sám sebe a… Mno… Ze začátku jsem si připadal divně, styděl jsem se (ačkoli široko daleko nikdo). Pak jsem se uvolnil… a po ukončení jen poposedl o metr vedle.

Bylo to zajímavé. Ke stromu chodívám venku často, ale toto bylo nové. Jako bych vylučoval poprvé… 😀

Byl jsem až překvapen z tohoto experimentu v průběhu experimentu!

O pár minut později moje poslouchání mantry skončilo.

Takový vláčný, nespěchavý, se starostmi daleko… Takový byl můj postoj k životu.

Ani se mi domů, do běžného světa, nechtělo :). Co mě však dostalo – všude ale byl neskutečný hluk. Ačkoli jsem si nahlas pouštěl hodinu melodii, najednou silnice mlátila o deset decibelů důrazněji, cvrčci ječeli co jim hlasivky stačily a kdesi v dáli hulákal pes, kterému hromovým hlasem sprostě nadával traktor. Navíc mě hlavou propichovalo vnímání starých, tvrdých stébel trávy… Měl jsem chuť všechna do jednoho pozabíjet a z jejih potomků si udělat šnorchl! Ale v obličeji nebylo znát. Bylo to jen v hlavě. Dál jsem šel vláčně, mimika ani gestika mé emoce neprojevovala…

Co si z experimentu odnáším?

Ačkoli jsem udělal spoustu chyb a k meditaci se přiblížil jen vzdáleně, cítíl jsem, jak se mi vymazaly každodenní starosti, vzdaloval jsem se jim každým slovem… Uklidnil jsem se, na chvíli zpomalil. A to je v tomto světě vážně potřeba. 😉


Zpomalíte se někdy? 😛

Patrik

17 Comments

  1. Meditaci znám, ale mantaru slyším asi poprvé, nevím. Ale asi bych to nutně potřebovala. Negativních emocí mám mraky už dva roky a roste to a nemohu se toho zbavit.
    Je to jako dost zajímavé.

    Odpovědět

  2. Meditovanie skúšam už dávno, vyskúšala som už naozaj všeličo. Ale túto mantru som si zamilovala v okamihu, ako som ju začula. Naozaj rada si ju pospevujem aj počúvam, hlavne sa mi pri nej dokonale zaspáva – samozrejme po meditácii. Ja ju mám v telefóne tiež a aby ani náhodou len tak neskončila, mám nastavené opakovanie. Akože trvalo dlho, kým som si našla najlepší spôsob meditácie, ale konečne sa aspoň dostanem do jej počiatočnej fázy xD ešte však stále skúšam ďalšie možnosti, no práve na túto hudbu si nedám dopustiť. Navodí krásnu atmosféru, aj keď ju zapnem len tak, aby mi v dome niečo hralo 🙂

    Odpovědět

      1. Mno, väčšinou to boli vždy také tie „predpisy“ k meditácii. Spomínam si, že som začala tým klasickým tureckým sedom, tichom a vlastným dychom a myšlienkami, ktoré som mala len tak nechať plynúť. Nuž, nebolo to nič moc, potom som to dlho ani neskúšala, ale to som bola len také sopľavé decko, veľa som sa o to ešte nezaujímala, len som bola zvedavá. Potom som skúšala meditáciu s hudbou, tiež v tureckom sede, ale ako som si všimla, mne táto pozícia vôbec nevyhovuje. Začne mi brnieť chrbát, potom sa neviem sústrediť, takže som sa jej vzdala. Skúšala som meditovať i len tak sediac na stoličke, či v kresle, ale najviac mi rozhodne vyhovuje ak ležím, aj to hlavne na pravom boku, neviem prečo, ale tak mi je to príjemné a meditovať sa rozhodne nemá v polohe, ktorá je človeku nepríjemná, aspoň nevidím zmysel toho. Potom som skúšala aj zamerať pozornosť na sviečku, ehm, po istom čase som sa jej zľakla, keď sa plameň pohol, takže som to nechala v háji, hahaha (a to sa ja neľakám len tak hocičoho… xD) Hm, ďalej som skúšala rôzne meditatívne hudby, to staré známe „om“, tiež som sa pokúšala meditovať s polovične privretými očami, aj úplne zatvorenými. Ešte som skúšala niekoľko vedených meditácií, čo však musím uznať, že to bolo celkom príjemné – jedno bolo ohľadom témy QLP, ďalšia bola meditácia na noc a ešte aj meditáciu ohľadom čakier. Ako som písala bolo to príjemné, len mňa proste po čase vyruší to, že mi tam začnú rozprávať, potom je to už celé zle. Inak tieto vedené meditácie i naďalej rada skúšam. Potom som tiež skúšala meditovať na hudbu „zamerané“ na čakry. Alebo som potom počítala svoj dych, ale pri týchto pokusoch som furt zaspala xD Inak som skúšala meditovať aj ja v prírode, ale stále ma tam niečo vyrušilo, keby idem ja len tak do záhrady, tak by moji drahí boli schopní za mnou vyliezť aj tam, keby niečo chceli xD
        Nuž, koniec koncov som musela dospieť k tomu, že mi najviac vyhovuje táto mantra a to hlavne na noc. Skvele si k tomu viem nastaviť dýchanie, a keď už mám pocit, že mi meditácie „stačilo“, tak sa jednoducho otočím na druhý bok a pekne pri počúvaní tejto hudby zaspím. Inak som ju skúšala počúvať i v robote, keď ma tam poriadne rozčúlili a celkom efektívne ma upokojila, dokonca mi aj čas ubehol lepšie. Napríklad si to zvyknem aj spievať, len to môžem jedine doma, pretože sa môj spev veru príliš nedá počúvať xD No, čítala som, že i iní si ju zvyknú púšťať len tak doma a tvrdili, že sa potom cítia oveľa lepšie a aj atmosféra doma je pokojnejšia, hmmm… Aj mňa to vie výborne upokojiť, takže sa jej nevzdám, ani keby čo bolo! 😀

        Odpovědět

        1. Pěkně ses mi tu rozepsala 😛 Nenapadlo by mě, jen tak si tu mantru pouštět v pokoji – dík za inspiraci 😉 Kdo ví, třeba takto bohatý „repertoár“ zkušeností budu mít jednou též… Mě vyhovuje například lehnout si o polední pauze v práci ven na zídku… Hlavně když svítí. To si sundám boty, ponožky a nechávám si dobíjet baterky. Meditace to není, ale nedám na to dopustit 😀 😀

          Odpovědět

          1. Kdo říká, že to není meditace??? Meditace je jakýkoliv okamžik, kdy člověk prostě jen užívá toho, že je, a je si toho vědom :-)) Čím déle to vydrží, než se nechá svést myšlenkami (dokud se jen objevují, ničemu to nevadí), tím déle je člověkem a ne zombíkem (tedy podle toho testu, co mám v jedno z těch mých magazínů Aves :-)) Meditace má spoustu podob 🙂

          2. Súhlasím s tým, že i to je meditácia, ak si len tak „dobíjaš“ baterky. K tomu človek naozaj nepotrebuje špeciálne „meditačné“ rituály…
            Yop, občas sa nechám uniesť, potom veľa kecám, či píšem xD

  3. Mantra je vždycky dobrá. Pro začátek možná obzvlášť. Jakákoliv pomůcka, vedené meditace, prostě cokoliv, co člověku pomáhá tu mysl udržet dál od těch různých myšlenek, co se mu točí v hlavě. Zklidnit ji. Ona to totiž není úplně tak hračka 🙂 Až pak jednou zjistí, že ani myšlenky mu už nevadí, tak to se to pak medituje :-)))

    Odpovědět

      1. Tak klasika. Něčím je zaměstnat. Mantrou, hlasem nějakého „průvodce“, ideálně pak je napojit na dech. Ten máme pořád s sebou :-)) Vnímat nádech, výdech…
        A jo. To nejdůležitější!
        Trpělivost :-)))) Nebo odhodlání?? 🙂

        Odpovědět

  4. Mrkni ke mě na blog (www.wish-hope-life.cz) na recenze, jsou tam na knihy věnované tématu meditace. Osobně používám aplikaci Calm, která je skvělá. Meditace jsou tam vedené a na různá témata (pokud ti nevadí angličtina).
    Jinak meditace není úplně o poslechu manter a hudby. Je to o zklidnění mysli a o vnímání přítomného okamžiku. Má to spoustu benefitů včetně těch zdravotních, nemůžu si to vynachválit a to se považuju za pouhého začátečníka :-).

    Odpovědět

Zanechat Odpověď

