Zbavme se iracionality! 1. část

Co byste řekli, rozhodujete se nezávisle, dle sebe? Jsou vaše volby nejlepší možné? Jsme my lidé, jak říká klasická ekonomie, racionální?

Dlouho jsem měl za to, že jsem přeci dokonalý tvor, že já jsem neovlivněn… Jenže…

My lidé se vůbec nerozhodujeme racionálně, nezávisle a moudře!

Existuje totiž spousta situací, kdy se rozhodujeme naprosto nevýhodně, hloupě, nerozvážně – prostě iracionálně… 😛 A právě proto…

… v tomto článku naleznete několik mouder, která vám mohou změnit život 😉

Kouzlo očekávání

Jakmile lidem naznačíte, že se jim něco nebude líbit, počítejte s tím, že se jim to také líbit nebude… Takže si příště odpusťte omluvu za to, že se jídlo nepovedlo, že výsledek práce za moc nestojí a podobně. Očekávání má totiž nesmírnou moc ovlivnit samotný zážitek.

Když kavárna vypadá luxusněji, i obyčejná káva chutná lépe… Okolí dělá strašně moc, a to jak při focení věcí na prodej, balení dárku, výběru místa setkání pro rande či při čímkoli jiném… 😉

Negativní informace zmiňte až PO zážitku! Protože když si zájemce nejprve užije jízdu autem, tak ho poškrábané dveře budou trápit méně… 😛 Proč? Protože jeho zážitek, emoce, budou silnější, než nějaké racionální uvažování nad nedostatky.

Jak je to s poctivostí?

Chcete aby člověk byl poctivější? Nechte ho podepsat nějaký etický kodex… Klidně neexistující, protože dle experimentů jsou pak lidé automaticky poctivější.

Čím více vzdálen je podvod od hotovosti, tím lehčí je pro nás podvádět. Takovou desetikorunu ze stolu neukradneme, ale propiska, ta zmizí hned… Proto se tak daří krádežím maličkostí ve firmách. 😀

Nevybírejte si jídlo, co vám nechutná

Toužíte-li si na jídle pochutnat, objednávejte si ve společnosti první. V ostatních případech máme totiž tendenci volit tak, abychom se zalíbili ostatním (buď volíme schválně originální jídlo či stejné jako oni – záleží na kultuře), a to, zda nám to bude chutnat, tolik neřešíme.

Vše je relativní… 😉

Síla návnady: Marketéři vědí, že rozhodování je těžké a že lidský mozek rád porovnává. Rádi tedy strčí do výběru nevýhodnou nabídku jen proto, aby náš pohled zaměřila tam, kam chtějí – na ten pro ně nejvýnosnější… Bacha tedy na dvě zdánlivě podobné nabídky, kdy jedna je trochu horší. Ta horší je tam jen proto, abych ta lepší v naší mysli vyhrála a my ji pořídili… Rada? Zakryjte tu horší možnost a potom vybírejte ze zbylých znovu.

Chcete být spokojeni se svým platem? Vydělávejte aspoň o trochu více než partner sestry vaší ženy…

Chcete mít spokojené manželství? Vemte si jen takovou ženu, jejíž sestra si vzala opravdového nekňubu… 😀 Toto srovnání se totiž přímo nabízí!

Ano, stokoruna ušetřená na nákupu v Kauflandu je stejná jako stokoruna ušetřená na obleku od Armaniho… Proč tedy v prvním případě utíkáme ušetřit a v druhém případě mávnem rukou? Iracionální! Stovka jako stovka!

Čím více máme, tím více chceme… Nezamotejte se do toho bludného kruhu! Leze se z toho hoooodně špatně. A když už tam jste, jak ven? Lehce, prodejte své „Porsche“ a místo něj pořiďte „Toyotu“… 😛

Chceš vytvořit zájem? Udělej to těžce dostupným. Aneb jak se z černých perel, které nikdo nechtěl, stalo luxusní zboží…

Vytvoříme-li si zvyklost (například nákup kávy v Starbucks), tak už neřešíme, zda je to pro nás to nejlepší či ne – podlehneme stádnímu chování… a nejvtipnější je, že stádo jsme si vytvořili sami.

Poptávna není samostatná síla… To nabídka předurčí, kolik lidé budou ochotni za produkty zaplatit.

Opravdu je směna vždy výhodná? Pokud máme špatně nastavené cenové kotvy (naše vidina hodnoty produktu), může nám směna přinést daleko nižší užitek…

A moudro na závěr…

Jak zabít naši iracionalitu? Jedině racionalitou! Ptejme se, poměřujme, porovnávejme a co hlavně – přemýšlejme! 😉

Pokud by vás téma lidské iracionality zajímalo více, doporučuji přečíst si knihu Jak drahé je zdarma od Dana Arielyho. 😉 Publikace obsahuje spoustu experimentů a dodetailu vysvětluje, proč jednáme, jak jednáme a jak z toho ven…


Viděli jste se v některém z příkladů?

Patrik

Reklamy

8 Comments

  1. Super článek! 🙂 Dle mého názoru emoce nejdou nikdy vypnout, jen si je může člověk začít víc uvědomovat a předcházet tak těm horším situacím, do kterých by ho zavedly emoce.

    Odpovědět

  2. Zajímavé. O mnoha těch věcech jsem již slyšela. Některé věci už nedělám (takové to: tak uvidíte, jak Vám to bude chutnat, se mi to moc nepovedlo…) :-)) Nemyslím ale, že iracionalitu vymýtíme. My nejsme racionální bytosti a nepomohlo tomu ani osvícenectví a naše hrdá představa, že se řídíme rozumem 🙂 Vlastními emocemi jsme ovlivňováni do takové míry, že nemáme šanci mít to pod kontrolou. A kdo to ví, tak toho krásně využije (zneužije). Naučit se být vědomý a vnímat, kdy se necháváme svést tím či oním (či onou :-)), není jen tak. K tomu raciionalitu ani nepotřebujeme. A upřímně, to nás ve škole, kde do nás racionalitu cpou horem dolem, právě vůbec neučí. A rozumem své emoce nepřemůžeme, rozum nemá vůči síle emocí většinou šanci. Také se říká, že dělat rozhodnutí v návalu emocí je to nejhorší, co nás může napadnout. Když jedou emoce, rozum je mimo :-))))

    Odpovědět

    1. Mno… něco takového jsem si prožil včera. Měl jsem špatnou náladu, nic se mi nechtělo, nic mě nebavilo a na otázku „co je?“ jsem reagoval „nic“… Proč? Nebylo by lepší, kdybych prostě řekl důvod? 😀 Emoce prostě tělo ovládají a mysl s tím pramálo udělá.

      Odpovědět

  3. Abych pravdu řekla, nepřipadá mi, že jsem se v některém příkladu poznala. Mám málo možností dělat rozhazovačné chyby a dost času na to, abych uvážila. Je to podmínkami. Kde nejsou svody, nejsou neracionální chování. Teda hodně často

    Odpovědět

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s