Šestka z roku 2016

Minulý rok byl plný nových zkušeností. Jednou z nich bylo studování předmětu výtvarná výchova (no co, i ekonom může mít slabost pro umění), kde jsem měl za úkol vytvořit linoryt na libovolné téma. No a nemusíte být ani střízliví, ani géniové, aby vám došlo, že jsem si za téma zvolil auto.

Jenže to nebylo obyčejné auto…

…šlo o Teslu Model S.

A jak to vlastně probíhalo? 🙂

linoryt tesla model s

On ten linoryt není ani tak náročný, jako zdlouhavý. Měl jsem před sebou 12 týdnů, zdálo se to víc než dost. Nakonec jsem to stihl jen tak tak.

Vše začalo zvolením motivu (pomohlo mi, že jsem slíbil kamošovi umělecké dílo jeho oblíbeného auta), určením velikosti, promyšlením rozložení, etc. Jakmile jsem měl jakš-takš představu, nakreslil jsem si to jedna ku jedné na papír (viz fotou vyše, to modré na zdi), oskenoval, přiložil na lino, které jsem si mezitím sehnal (rád jsem žertoval, že to byl kus podlahy zpoza babičiny ledničky 😀 ), a polil nějakým svinstvem, čímž jsem přenesl barvu z papíru na lino. Hned nato jsem si vzal lihovku a sotva viditelné fleky barvy jsem obtáhl, aby mi bylo jasné, kde a jak budu do toho kusu podlahy dlabat…

Dlabání trvalo a trvalo a průser byl když mi to ujelo a já vytvořil drážku kde neměl. Ve výsledku to nikdo krom mě nikdy nepozná, ale štvalo mě to víc než dost. To bylo nadávek. Dala by se z nich sepsat slušně tlustá kniha.

A proč jsem vlastně rýpal do toho kusu gumy? Technika linorytu spočívá v tom, že to, co má být bílé se vyškrábe a poté se válečkem na vše ostatní nanese barva. Při prvním tisku jsem tedy tvořil šedou všude tam, kde neměla být bílá. Poté jsem vydrápal z lina šedou část, tisnul modře, zeškrábal rýpadlem modrou a nakonec tisknul černě. Zní to složitě, ale věřte, že ve skutečnosti to bylo ještě složitější. 😀 Zkuste se totiž třikrát trefit linem na papír tak, aby se to dokonale překrývalo (dobrá, stačí si udělat na nějaký podkladový papíru značky a být fakt přesný), nebylo naneseno ani moc a ani málo barvy a zároveň svými špinavými prsty nevytvořit z linorytu katalog otisků prstů.

Právě kvůli tomu všemu jsem nedělal jeden, ale sedm výtisků. Díky postupnému odrývání totiž není možnost dodělat byť jediný kus navíc.

Bylo to dlouhé, bylo to náročné a měl jsem chuť to vzdát, roztrhat a dát sežrat králíkům.

Každopádně nakonec se šest výtisků dočkalo finiše a jeden zničený (jaká čest být zničen garantkou ústavu) se dočkal koše. Moje milované tesličky si však nezaslouží být založené ve skříni. Ta nejpovedenější (na fotce níže vlevo) patří zmíněnému kamarádovi, druhá čeká na zarámování u mnou oblíbené slečny, třetí (ta „nejméně povedená“) bude výsostně viset na zdi v mém zrenovovaném (snad je to slovo správně) pokoji, další možná čeká propagační život pro jeden web o automobilce Tesla… A ty poslední dvě? Kdo ví.

Chcete jednu? 😛

Prvně mě trápilo, že všechny nejsou dokonalé, že jsou různé… Uvědomil jsem si však, že právě díky své nedokonalosti se dokonalosti blíží. Každá je jiná, každá má své kouzlo a  svůj příběh (úúú, jako my lidé!). A to mi věřte, že těch historek z natáčení, tedy spíše tisknutí je víc než dost. Projevíte-li zájem, mohu se s vámi o některou klidně podělit. 😉

linoryt tesla model s


A co je vaše „dílo“ roku 2016?

Patrik

 

8 Comments

  1. Nuž, tak toto je naozaj pekné. Ja osobne by som na toto nemala nervy a hodila by som to celé do koša pri prvej chybe xD Som proste nervák a mám dve ľavé ruky na takéto veci. Jediné, čo zvládnem bez trhania vlasov a je to zdĺhavé je skladanie puzzle a to ma aj baví – hoci nerobím to často… radšej 😀
    V každom prípade je to skutočne poriadny kus práce a naozaj sa ti vydarili 🙂

    Odpovědět

    1. Puzzle? Též toužím někdy koupit nějaké velké, ale s mým smyslem pro pořádek bych půlku ztratil, druhou půlku vysál a zbytek hladem snědl 😀 Proto se teď nepouštím do žádné další kresby a proto to vyšívání tak trvá!

      Odpovědět

      1. Tak to je potom zlé. Ja som si myslela, že som jeden kus zo 6000-ky stratila a skoro ma vystrelo, napokon sa to ale našlo, našťastie. Inak mi to trvalo sakra dlho 😀

        Odpovědět

  2. Tam toto je naozaj krása. Veľmi sa mi páči, že.kazda je iná, no osobne sa mi páči najviac pre tvojho kamaráta. Inak páči sa mi preto ze je najväčšia a Tesla je farebná. Inak páči sa mi ze všetko je iné aspoň trocha lebo je to potom originálne a každý si môže povedať že má individualitu. Takú by som inak ocenila aj doma, aj napriek tomu že mojou srdcovkou je najmä Audi, milované Audi za ktoré by som pokojne aj dušu predala alebo Dodge Viper 🙂

    Odpovědět

    1. Milovnice aut? Co se audi týče, pro R8 první generace mám slabost, jelikož sedět v ní je žůžo… A Zmije? Mmm… Že bych jí vzdal hold? Je to fascinující vůz, už jen to brzdové světlo ve znaku 😀

      Odpovědět

  3. To je teda fakt dobrý. Přímo krása. Ráda jsem si přečetla, jak je to s linoritem. Nikdy jsem o tom nepřemýšlela a obdivuji trpělivost. Jste šikovný.

    Odpovědět

    1. Děkuji. Linoryt je zábava, jen to chce lis, aby se to obtisklo kvalitně. Osobně jsem používal univerzitní lis, v kterém se běžně slisují dveře 😀

      Odpovědět

Zanechat Odpověď

